een indringende roman

09 maart 2015
‘Het hout’ beschrijft hoe Eldert Haman als 23-jarig jochie in een jongenspensionaat komt als leraar Duits. Het verhaal speelt zich af in de jaren vijftig, de gevolgen en invloeden van de Tweede Wereldoorlog zijn nog merkbaar. Aanvankelijk heeft Eldert nog de nodige vrijheid; hij heeft een fiets en hij verblijft in het gastenverblijf. Maar helaas, het gastenverblijf moet worden verbouwd en
Eldert wordt ondergebracht in een kloostercel. Langzamerhand wordt hij geheel ingepalmd door de kloosterlingen: zijn naam wordt Bonaventura, hij draagt een bruine ‘jurk’, zijn bezittingen worden hem ontnomen, hij krijgt geen salaris meer (kost en inwoning is genoeg) en zijn briefwisseling met zijn stiefouders wordt gecensureerd.
Bonaventura wordt getuige van het seksueel misbruik en vernedering van de jongens in het internaat. Onder het mom ‘het is voor je bestwil’ worden de jongens min of meer de speeltjes van de broeders. Ze worden afgeranseld om de gekste redenen en moeten hiervoor tot slot nog dankbaar zijn ook! “Dank u voor deze tuchtiging die mij rechtvaardig werd toegediend tot eigen lering en inzicht.”
Gelukkig voor hem, ontmoet Bonaventura bij de tandarts een jonge weduwe, genaamd Patricia. Zij laat hem uiteindelijk inzien dat hij niet geschikt is voor het kloosterleven en dat zijn naam Eldert Haman is!
Dit boek is de eerste Nederlandse roman over jeugdmisbruik in de katholieke kerk. Jeroen Brouwers beschrijft dit thema op een indringende manier. Zijn schrijfstijl is soms zeer complex, het leest niet altijd even makkelijk. Lange zinnen wisselen zich af met hele korte zinnen, soms zinnen van één woord, punt. Maar ook humoristische gedeelten komen voor in het verhaal en dan leest het boek ineens een stuk vlotter.
Ik vind ‘Het hout’ een bijzonder boek, anders dan anders, niet alledaags met een gedurfd thema. Het is geen boek dat je in één keer achter elkaar uitleest. Wél een boek met een boodschap, een boek dat je, vind ik, gelezen moet hebben!

Meer recensies van