Blauwe bonen

Wilma Hartman 09 juli 2020
Ik had nog nooit een boek gelezen van Terrence maar als je dan dit leest op internet: “de pen is zijn penseel, zijn streken bestaan uit woorden. Fantasie is zijn pallet” dan word ik wel nieuwsgierig. Als je leest wat voor soort boeken hij heeft geschreven, science fiction, dark-fantasy, thrillers, horror denk je hoe past dit bij elkaar. Als je naar de kaft van ‘Blauwe Bonen’ kijkt lijkt het wel een new adult. Nu een ding is me inmiddels na het lezen van dit boek wel duidelijk Terrence zijn boeken zijn niet in een bepaald genre te vangen.
Het boek ‘Blauwe Bonen’ vertelt het verhaal van een huurmoordenaar. De blauwe bonen zijn een ander woord voor kogels. Vrij uniek. Ik ken rechtbankthrillers, technothrillers, Scandinavische thrillers enzovoorts en allemaal gaat het over een gebeurtenis, een actie en een onderzoek door vaak een agent die het privé moeilijk heeft of eigenwijs is. Soms lees je hoofdstukken tussendoor waarbij je een inkijkje krijgt in de dader. Maar in dit boek niets van dit alles. Ik kan niet veel meer verklappen van het verhaal dat zou te veel spoilers weggeven. Het is wel heel bijzonder want je krijgt als je het boek dichtslaat haast sympathie voor de huurmoordenaar. Ik weet niet hoe Terrence dit voor elkaar krijgt maar je denkt na over de vraag wie is eigenlijk de echte dader? De opdrachtgever of de huurmoordenaar? Is er verschil tussen een moordenaar en een huurmoordenaar? Het geeft een dubbel gevoel als je het boek dichtslaat.
Het boek vertelt het verhaal in chronologische volgorde met af en toe een flasback op een of andere manier naar vroeger en misschien zelfs wel naar de toekomst. Wat ook bijzonder is dat als je midden in een spannde actiescene zit er een stapje wordt terug gedaan om de situatie te beschouwen, haast filosofisch. Je zou denken dat het storend is maar het is juist heel erg mooi.
Kortom een compleet uniek boek zowel qua onderwerp als stijl en ik kan dit boek zeker aanraden, het brengt je heerlijke spanning, enige verwarring in je emoties en een verrassend einde. Enige minpunt zijn de grote hoeveelheden doden en geweld en is de scene aan het eind iet wat ongeloofwaardig. Daarom net geen 5 sterren, maar 4,5!

Meer recensies van Wilma Hartman