Een bijzonder en uniek boek

Wilma Hartman 01 mei 2020
Een heel bijzonder boek voor een specifieke doelgroep. Het boek heeft historische elementen en religieuze elementen. Het bevat ook heel veel antropologische elementen. Hoe leven de mensen in de bergen van Bolivia. Ik vind dat heel erg leuk om te lezen. Maar daarnaast is het ook een spannend boek met een sterk plot. In het begin komen de andere elementen meer aan bod dan de spanningsopbouw maar dat wordt later meer dan goed gemaakt!
Het boek vertelt het verhaal van Luc een Nederlandse jongen op stage in Bolivia. Hij werkt samen met de Boliviaanse Naya aan een project met herplanten van bomen. Dan zie je ook de culturele verschillen tussen de twee mensen. Ik vind dat Jeroen dat heel knap heeft neergezet. In het dorp waar Naya woont wordt een dood kind gevonden. Het lijkt wel een rituele moord. Dit is niet de eerste moord maar al de derde. De onrust in de dorpjes neemt toe. Er worden diverse mogelijke daders opgevoerd.
Ik heb genoten van het boek. De schrijfstijl is heel prettig en niet echt moeilijk te lezen maar het zet je ook aan tot nadenken. Waar geloof ik in? Is het zo raar waar die mensen in de Andes in geloven? Is dat verkeerd? Daarnaast worden er bijbelverhalen bijgehaald en omdat ik opgevoed ben met deze verhalen en nog steeds actief belijdend christen ben is het mogelijk wat makkelijker te lezen. Toch wist Jeroen vragen op te roepen naar aanleiding van die bijbelverhalen die ik nog nooit bedacht had.
Kortom een perfecte mix wat mij betreft en ik ga toch snel nog eens een boek van Jeroen lezen!

Meer recensies van Wilma Hartman