De val van Thomas G.

Wilma Hartman 10 oktober 2020
Ik was een van de gelukkige die mee mocht doen met de Hebban leesclub. Ik ging er volledig blanco in want hoewel ik veel had gehoord van Nelleke Noordervliet, had ik nog nooit wat van haar gelezen. Ik moet zeggen dat het geen eenvoudig boek was. Het zat vol met woorden die je, om het echt goed tot je door te laten dringen, toch wilde opzoeken maar de schrijfstijl maakt alles goed. Een van de eerste zinnen geeft al weer wat ik bedoel ‘Het fikte in veel kleuren’ over het verbranden van foto’s.
Het boek vertelt over de gevolgen van het uitgeven van een controversieel boek door Thomas G. De uitgeverij had een bestseller nodig om niet om te vallen. Thomas besluit dit boek, geschreven door een historicus aan lager waar hij een bepaalde band met had uit te geven. Het betekent het einde van Thomas en hij komt om bij een ongeluk. De gevolgen voor zijn vrouw en volwassen kinderen zijn enorm en dat is waar dit boek over gaat. Hoe alles weer opgerakelt wordt door een journalist en zijn opvolgster in de uitgeverij en hoe daar mee om te gaan. Kortom een heel actueel boek over hoe onze maatschappij nu in elkaar zit, de macht van de media en hoe we met elkaar omgaan.
Ik heb genoten van het boek, het zette me aan het denken en door de leesclub en de reacties op de goede vragen die werden gesteld, heeft me doen besluiten om het boek op een rustig moment nog eens te herlezen. Waarschijnlijk zie ik dan weer andere dingen. Het is wel een boek waar je rustig de tijd voor moet nemen. Dus niet dat kwartiertje voor het slapen gaan maar een avond of middag zonder afleiding, lekker drankje en genieten. Toch waren er ook stukken die erg lastig waren en woordgebruik die ik als veel lezer niet vaak of nog nooit ben tegengekomen. Zoals deze zin: ‘Met het woord ‘eenzaam’ laad je het woord ‘alleen’, maak je het larmoyant.’ Gelukkig is google je ‘best friend’ en kom je erachter dat het sentimenteel bedroefd betekent, ja dan is larmoyant mooier. De schrijfstijl kan je het beste als beeldend omschrijven, ik heb een duidelijk beeld van het huisje in Ierland en zou het jammer vinden als het boek verfilmd zou worden en er een ander beeld gegeven zou worden van dat huisje zo vast zit dit beeld nu in mijn hoofd. Niet alleen het landschap is beeldend beschreven maar ook de storm aan emoties die binnen in Isa woedt, wordt net zo beeldend beschreven dat je het haast zelf voelt.
Kortom absoluut een bijzonder boek en in een rustige periode ga ik graag nog eens een boek van Nelleke Noordervliet lezen. Bedankt Hebban en Atlas Contact voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Wilma Hartman