Dit is een boek dat niet in een hokje of vakje past. Als ik het toch in een hokje zou moeten plaatsen zou dit een psychologische roman zijn, een roman gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Esther kan dit verhaal van Roelf zo ontzettend goed vertellen, de emoties die dit oproept zijn heftig.

Het boek vertelt het verhaal van Roelf, het leven dat hij kende is voorbij zodra zijn boerderij afbrand en hij verdacht wordt van brandstichting. Het is compleet niet logisch waarom zou hij zijn boerderij in brand steken? Zoals in het boek beschreven staat ‘het leven waarin ze mensen vertrouwde ligt achter haar. Nu leeft ... in een wereld waarin ze weer moet leren lopen, moet leren praten, als een pasgeboren baby, maar zonder de bij die levensfase horende onbevangenheid. ‘

De stijl van Esther is er een van korte hoofdstukken, korte zinnen, haast van een soort afstandelijkheid die juist de hoofdpersonen en hun emoties heel dichtbij brengt zonder dat Esther haar eigen mening of oordeel aan je opdringt, dat is aan jou als lezer. Je wordt boos met de hoofdpersonen, je huilt en voelt de wanhoop, de onmacht maar bent ook blij en lacht. met de hoofdpersonen. Het is een heel heftig boek en dat is iets wat je heel goed moet beseffen maar het is zo geschreven dat als je eenmaal begint niet meer kan ophouden en tegelijk niet wil dat het boek uit is.

Als je als schrijfster zo het verhaal van iemand kan opschrijven, dat het allerlei heftige emoties bij jou als lezer oproept en zo onder je huid kruipt dan ben je een groot schrijfster daarom 5 sterren van mij.

Ik ga niet meer vertellen, je moet dit boek echt zelf beleven.

Reacties op: Het leven dat ik kende

Het leven dat ik kende - Esther Boek