vriendschap tegenover liefde

Wilma Hartman 06 september 2019
De centrale vraag in dit boek is de vraag of man en vrouw vrienden kunnen zijn zonder dat er sprake is van een liefdesrelatie. Stefan Brijs voert Paul en Ava op. Paul gescheiden maar kan nog niet los komen van zijn ex. Zoals beschreven staat: “We hadden elkaar niets meer te vertellen. Dat was feitelijk al jaren zo. Nu moesten we alleen nog ons huwelijk definitief verbreken met hetzelfde woord als waarmee we het gesloten hadden”

Ava en Paul ontmoeten elkaar bij een ‘cinefiele film’ en kijken heel veel films samen. Ava is op zoek naar de passie in een relatie en mist dat in haar huidige relatie.
De relatie tussen Ava en Paul is vol respect voor elkaar, geeft elkaar de ruimte maar kent ook haar hobbels. Is het echt mogelijk om alleen een hechte vriendschap te hebben? Hoe kijkt de buitenwereld daar tegen aan? Hoe gaat het als (een van) beiden een relatie krijgt? Blijf je zoeken naar liefde b.v. door middel van contactadvertenties? Liefde lijkt niet te sturen, vriendschap wel?

Ik heb eerder de engelenmaker gelezen en dat was een aardig bizar boek, mogelijk omdat het totaal niet leek aan te sluiten bij mijn belevingswereld. Dat was mogelijk de reden dat ik het boek niet echt positief kon waarderen. Het thema van dit boek komt dichterbij bij mijn belevingswereld en ik heb genoten van zijn zinsopbouw, van zijn beschouwingen op dit thema en zelfs het, naar mijn idee, open einde. Het boek is chronologisch opgebouwd en kabbelt rustig voort maar toch wil je verder lezen en ben je nieuwsgierig hoe het verder gaat. Misschien toch nog maar eens proberen ‘De engelenmaker’ te herlezen.

Meer recensies van Wilma Hartman