Samenvatting :

Guillem Del Norte was geboren op 12 oktober 1492, in Delft in de Nederlanden. Guillem wordt ook wel Willem van Delft genoemd. Zijn moeder was een boerendochter en zijn vader was een kroegbaas. Willem heeft een broer wiens vriendin Aagje heet. Willem had nog een zus in Amsterdam, maar deze is overleden. Willem heeft een paar jaar gewerkt als een timmerman op een scheepswerf in Spanje. En daarna als huursoldaat.
Het was in het jaar 1522. Willem vocht met zijn compagnie van Zwitserse huurlingen tegen het Spaanse keizerlijke leger in de buurt van het Noord-Italiaanse stadje Biocca. Zijn werkgever was Odet de Lautrec, bevelhebber van het Franse leger. Willem werd ineens door een vurige kanonskogel getroffen en gaat dood. Hij krijgt een nieuwe kans om zijn leven te verbeteren.
Willem leert lezen en schrijven van een monnik genaamd Gregorius. Daarna reist Willem met een missie van Salomón Abarbanel naar Spanje af, naar het stadje Sevilla om Huáscar Yupanqui te bezoeken. Op weg naar de enorme klokkentoren bekeek Willem de monumenten van de stad en liet zich rondleiden in de Reales Alcazares. Dit paleis was door de mohammedanen gebouwd in de tijd dat Sevilla nog in de handen van de moslims was.
Willem en Alfonso ontmoeten elkaar op een eiland voor de Peruviaanse kust. Alfonso werd op dat eiland achtergelaten met een Spaans vlot. Alfonso werkte voor leider Diego de Almagro. Omdat Alfonso op een koopvaardijschip een paar kisten met prachtig aardewerk en koperen gebruiksvoorwerpen had gevonden en Diego de Almagro daar boos over werd omdat Alfonso dat wilde hebben, besloot Diego de Almagro, Alfonso uit het Spaanse schip te gooien en achter te laten op een eiland. Samen met Alfonso en Huáscar reist Willem naar het Incarijk om Huáscar terug te brengen naar zijn vader, keizer Huayna Càpac.
Keizer Huayna (keizer ook wel genoemd Sapa Inca) van het Incarijk bedankte Willem voor het terugbrengen van zijn zoon, Huáscar. Keizer Huayna Càpac benoemt Willem tot zijn zoon, de Zoon van de Zon.
Later trouwt Willem met Kantuta in Peru.
Keizer Huayna Càpac komt even later te overlijden door pokken en nu moet Huáscar trouwen met zijn bloedeigen zus Maytanchi.
Ondertussen wil Huáscar’s halfbroer Atahuallpa over het hele keizerrijk regeren. En daarover raken Huáscar en Atahuallpa in oorlog.

Wat vond ik van het boek:
Na het bekijken van de kaft van het boek had ik het idee dat het boek over kunst en museumstukken ging. Daar is niets van waar!
Het verhaal gaat voornamelijk over oorlog, Europese geschiedenis, racisme, bijna doodervaring, culturen, vertrouwen en wantrouwen, liefde, karma, landsbestuur en over banksystemen.
Ik las ook wel een stukje in het begin dat het verhaal overeenkomt met mijn eigen boek: Onbeperkte Liefde.
Ik vond het verhaal in dit boek goed beschreven. Er is echt goed over nagedacht. Het is een ijzersterk verhaal. Ik moest er veel bij nadenken. Het verhaal is gebaseerd op de waarheid. Niet rondom Willem Van Delft want dat heeft de schrijver bedacht.
Sommige stukken heeft de schrijver bedacht, maar het meeste stuken zijn waargebeurd. Zoals de oorlog tussen de Sapa inca Huáscar en zijn halfbroer Atahuallpa over het Incarijk, dat stukje is gebaseerd op de waarheid. Het is een echt gebeurd verhaal.

De hoofdpersoon is Guillem Del Norte. Ook wel genoemd Willem Van Delft. In het begin van het verhaal is hij een akelige mannetje die als een Zwitserse huurling tegen het Spaanse keizerlijke leger vocht. Maar toen hij door een kanonskogel geraakt werd ging hij dood op het slagveld. Zijn ziel kwam bij God. (Ook genoemd: De Man Van Het-Licht). Deze vertelde dat het een foutje was dat Willem doodging en bij hun aankwam. Maar De-Man-Van-Het-Licht vertelde dat het nog geen tijd voor Willem was om dood te gaan en stuurde hem weer terug naar de wereld met als opdracht om zijn eigen fouten te herstellen. En om een grote opdracht te vervullen. Willem zou het onderscheid maken tussen goed en kwaad.
Willem mocht niet meer vrouwen verkrachten en zomaar mensen vermoorden. Willem zou leren lezen en schrijven.
Hij zou een vrouw liefhebben. Zo trouwt Willem later in het verhaal met Kantuta.

Reacties op: De Zoon Van De Zon

Zoon van de Zon - Wim Kamerbeek