Goed geschreven maar mist focus

Sari P. 03 mei 2020
Ik kreeg dit boek als een recensie exemplaar. Het is een debuut en komt uit in juni 2020.

Het boek gaat over Meredith die dit jaar nog afstudeert aan de middelbare school. Ze heeft extreem religieuze ouders maar zij is atheïst. De enige die dit weet is Johanna, haar beste vriendin. Meredith is er zeker van dat haar ouders het niet goed zouden opvatten. Samen met Johanna maakt Meredith een pact: tegen het einde van het schooljaar moeten ze allebei hun maagdelijkheid verliezen. Maar het pact wordt op school verspreid en Meredith krijgt ineens een toevloed van emoties en situaties waarin ze zich moet redden.

Het boek heeft veel trigger warning over thema's zoals seksueel misbruik, pestgedrag en paniekaanvallen. Alle trigger warnins staan op de eerste pagina, wat ik enorm waardeer. Ik vind het ongelofelijk dat sommige boeken dit niet doen. En alle waarschuwingen zijn gegrond.

De schrijfstijl is zeer aangenaam en vlot, vol karakteriserende dialogen en herkenbare humor. Maar het boek voelt gehaast aan. De eerste helft is rustig en geeft je tijd om te wennen aan de energie van het verhaal en alle karakters te leren kennen. In het midden gebeurt de trigger die het verhaal op gang zet en alles gebeurt ineens in sneltempo. Het einde was daarom een anti-climax. Daarnaast vind ik dat het boek te veel harde thema's wil geven. Als dit boek maar een paar thema's kiest, en zich selectief daarop focust, zou het een veel dieper verhaal zijn. Ik mis ondersteunende en kritische commentaar doorheen het verhaal over de thema's. Bijna niets heeft gevolgen.

Ik ben benieuwd wat deze auteur nog meer gaat brengen.

Meer recensies van Sari P.