Verbazingwekkende complottheorie

Yana P 13 juni 2021
In Unsinkable volgen we Katherina ‘Kitty’ Thompson en haar reis met de Titanic. Kitty is vastbesloten om met haar verloofde Benedicte een nieuw leven op te bouwen in Amerika. Ze biedt haarzelf aan als kamermeisje op de Titanic. Haar broer Colin werkt al langer voor de White Star Line, de rederij van de Titanic. Op een dag komt Colin over zijn toeren thuis en probeert er alles aan te doen om Kitty van de boot af te houden. Hij is namelijk achter een complottheorie gekomen over de Titanic en is ervan overtuigd dat dit niet goed gaat aflopen. Kitty houdt daarentegen voet bij stuk en vaart toch mee met alle gevolgen van dien.

Iedereen kent het verhaal van de Titanic wel. ‘Het onzinkbare schip’. We kennen ook vooral de zoetsappige film met Leonardo DiCaprio en Kate Winslet. Wat vele mensen niet weten is dat er ook enkele complottheorieën de ronde doen over de Titanic. Lotte van den Noort heeft met één van deze theorieën het boek Unsinkable geschreven. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet op de hoogte was van deze complottheorie en dat ik dan ook behoorlijk geschrokken ben wanneer ik dit las. Ik had dit niet zien aankomen. Ik merk wel dat Lotte veel research heeft gedaan naar deze theorie en naar de Titanic. Het boek bevat veel historische feiten en is zeer gedetailleerd. Dit geeft zeker een meerwaarde aan het verhaal.

In het begin had ik wat moeite met het hoofdpersonage Kitty. Ze komt naïef en verwend over, maar hoe meer ik haar leerde kennen hoe meer sympathie ik met haar kon opbrengen. Kitty heeft het niet makkelijk gehad. Ze heeft altijd een goed leven gehad tot haar vader zijn werk is kwijtgeraakt en ze dus genoodzaakt was om lager dan haar stand te leven. Dit kan in het begin van het boek overkomen alsof ze verwend is en haar ze naar niemand luistert. Toch heb ik gemerkt dat ze dit doet voor de mensen waar ze om geeft. Door haar jonge leeftijd kan ik haar ook vergeven dat ze niet altijd realistisch nadenkt en zich soms te veel laat leiden door haar hart en niet door haar verstand. Toch merk ik dat ze op het einde van het verhaal volwassener en harder is geworden, wat niet moeilijk is door alles wat ze heeft moeten doorstaan. Waar Kitty misschien niet direct sympathie opwekt, komt ze wel menselijk over en kan je niet anders dan medelijden met haar hebben. Lotte heeft voor mijn gevoel dus een goed hoofdpersonage neergezet.

Dankzij Hamley Books en ileesclub heb ik dit geweldige boek kunnen lezen. Voor de leesclub wordt er gewerkt met leesmijlpalen. Ik heb me hier aan gehouden, maar ik heb me moeten inhouden om niet verder te lezen omdat het zo spannend was. Ook al heb je de film Titanic verschillende keren gezien, toch voelt dit als een compleet ander verhaal. De scène waarin de Titanic uiteindelijk zinkt, raakt me niet alleen in de film maar heeft me hier ook enorm geraakt. Lotte heeft zeker haar onderzoek gedaan en heeft met haar spannende en aangrijpende schrijfstijl een fantastisch verhaal neergezet.

Meer recensies van Yana P