Recensie: iene miene mutte

22 oktober 2017
Samen opgesloten zonder eten of drinken. De enige uitweg ligt op de vloer naast de telefoon. Er zit slechts één kogel in. Dat is de prijs die je betaald voor je vrijheid. Je moet doden om in leven te blijven.De een die leeft, de ander die sterft, kies maar …

"Iene miene mutte", het allereerste bloedstollende boek van M.J. Arlidge.
Een 43-jarige Britse schrijver die zich verdiept in het neerpennen van angstaanjagende boeken zoals deze."Iene miene mutte" gaat over het leven van een inspecteur, Helen Grace genaamd. Samen met haar team moeten ze ten alle kosten een onvindbare, psychopathische en moordende crimineel te pakken krijgen. Op het eerste zicht lijkt dit onbegonnen werk, de situatie stelt het hele team op de proef en enkel door samen te werken kunnen ze dit criminele genie achter slot en grendel krijgen.

Helen heeft echter een donker verleden dat zijn rol speelt in deze zoektocht, ook de verschillende teamleden hebben zo elks hun eigen problemen, van drank en drugs tot zwanger zijn en corruptie. Al deze dingen brengen soms een boel onzekerheden en zelfs twijfels over de eigen teamleden met zich mee.

Het boek begint in volle actie en er valt al onmiddellijk een eerste moord.
Maar terwijl Helen en haar team nog op zoek zijn naar de mogelijke dader, wordt er al een tweede moord gesignaleerd… De moorden beginnen zich op te stapelen en al snel heeft het team door dat ze met een seriemoordenaar te maken hebben. Verschillende sporen en mogelijke hints leiden telkens weer tot een dood einde.

Niets dat ook maar tot de moordenaar zou kunnen leiden. De frustratie is groot en de omstandigheden snijden door merg en been. Hoe meer het team echter te weten komt over de slachtoffers en hun mogelijke link, hoe meer Helen langzaam maar zeker de schuld bij zichzelf gaat zoeken …

Naar mijn mening was "iene miene mutte" een fantastisch boek dat je volle aandacht in beslag neemt. Het was genieten van de eerste tot de laatste bladzijde en vrijwel onmogelijk om het niet in één ruk uit te lezen door de spanning! Het boek bevat verschillende verhaallijnen die elks de zoektocht naar de moordenaar op hun eigen manier beïnvloeden. De auteur maakt gebruik van korte hoofdstukjes waardoor het boek leest als een sneltrein! Tot op het allerlaatste moment blijven er vragen in de lucht hangen over wie de mogelijke dader kan zijn. Omdat de auteur zo weinig vrijgeeft zit je het hele verhaal te nagelbijten van de spanning. Het boek misleid je zonder het zelf te beseffen wat me keer op keer compleet overdonderde.

Een echte aanrader voor wie van een meeslepend en opwindend verhaal houdt!