Een boek dat barst van avontuur en humor

Yorick Goldewijk 19 oktober 2021 Auteur
Vanaf de eerste bladzijde werd ik in het verhaal getrokken. Kevin Hassing heeft met Mus een ontzettend fijn personage te pakken: ze is stoer, kwetsbaar en eigenwijs en het is een plezier om als lezer met haar mee te liften door het avontuur. Hassing schrijft schijnbaar gemakkelijk, met een heerlijk relativerende ondertoon.
Regelmatig neemt hij de tijd voor grappige terzijdes, en juist op plekken waar die uitweidingen eigenlijk helemaal niet 'passen' – zoals tijdens een veel te spannende passage, of op een kwetsbaar moment – werken ze geweldig en heb ik hardop gelachen.
Het boek zit vol met dit soort knipogen, zonder dat ze ooit de vaart uit het verhaal halen, en op sommige plekken spelen ze een belangrijke rol om je op het verkeerde been te zetten.
Zo voelde ik ergens tijdens het avontuur op een moment een wel heel sterke gelijkenis met een bepaalde filmserie (met een piraat die ook Mus heet, maar dan in een andere taal). Totdat Hassing de hele gelijkenis omver gooit en alles in een compleet ander daglicht plaatst.
Dit soort knipogen geven Hassings schrijfstijl een aanstekelijke bravoure, die je als lezer het volste vertrouwen geven dat je bij deze verteller in goede handen bent. Het enige wat je hoeft te doen is heerlijk achterover gaan leunen in een fijne stoel, boek op schoot, keelbrandertje erbij en je overgeven aan een fijn, origineel geschreven avontuur.
Mus & Kapitein Kwaadbaard gaat ongetwijfeld de geschiedenis in als een zeer geliefde serie, en ik hoop van harte dat er nog veel delen zullen volgen.