Voor even in een ander leven!

yuna27 27 oktober 2019
Recensie: “De dag dat ik verdween”- Lisa Thompson
Auteur : Lisa Thompson
Uitgever: Billy Bones
Jaar van uitgave: 2019
Genre: jeugdboek
Hardcover : 346 bladzijden
ISBN : 9789463850001
Max is een jongen die snel in de problemen komt. Hij leert niet voor school en heeft daardoor slechte punten. Hij spookt van alles uit, doet dingen die niet mogen,…
Daardoor mag hij niet naar het schoolfeest. Maar hij besluit om toch stiekem te gaan.
Dit was toch niet zo een goed idee van hem. Hij wordt betrapt en naar huis gestuurd.
Maar als hij thuis aankomt, woont er een vreemde man in zijn huis.
Gelukkig kan hij bij zijn goede vriend Jack terecht. Jack heeft een geheime kast en Max kan het niet laten om erin te kijken. Plots gebeurt er iets vreemds en bevindt Max zich in een ander leven. Het is alsof hij nooit bestaan heeft. Niemand kent hem. Zelfs zijn ouders niet, die nu gescheiden zijn. In het begin vindt hij dat wel fijn want hij is helemaal vrij.
Toch krijgt hij al snel veel heimwee naar zijn familie en vrienden en mist hij Monster, de hond die hij gered heeft.
Max gaat naar zijn oude school om zijn zus Tessa op te wachten. Ze ziet er heel anders uit en doet veel dingen ze vroeger nooit zou doen (fel roze nagellak, veel parfum,…) Max gaat met haar praten en Tessa vraagt zich af waarom Max zoveel over haar weet.
Hij vraagt naar Monster maar Tessa zegt dat ze nooit een hond heeft gehad.
Max gaat er dus maar vanuit dat Monster dood is.
Daarna gaat hij naar het station om zijn vader op te wachten. Die neemt altijd de trein naar zijn werk. Zijn vader stapt uit de trein, maar herkent Max niet.
Max gaat dan maar terug naar Jacks huis en doet weer precies hetzelfde in de kast als daarvoor. Zo hoopt hij terug in zijn oude leven te komen. Maar het knopje is gestolen en het lukt dus niet! Intussen komt Tessa erachter dat Max haar broer is. Ze vind hem terug, en kan hem helpen om terug naar zijn eigen leven te gaan. Want Tessa had het knopje, nodig om terug te keren, weggenomen. Nu lukt het wel en Max is terug in zijn oude leven. Zijn huis is weer helemaal terug en Monster is gelukkig niet dood! Alles is weer helemaal normaal.
De ouders van Max zijn wel héél boos op hem; ze weten wat er tijdens het schoolfeest is gebeurd. Samen gaan ze praten met mevrouw Baker, de directrice. Max belooft
beter zijn best te gaan doen op school.

Ik vond het een mooi boek, maar soms ook best droevig. Er zaten ook best wel wat spannende stukken tussen. Dan kon ik het boek niet wegleggen; ik wilde weten wat er ging gebeuren! Het is vlot geschreven en leest prettig omdat het best korte zinnen zijn en het lettertype fijn leest.
Het is wel best een dik boek.

Van mij krijgt het 4 sterren. ****