Complex verleden

Yvie 11 oktober 2019 Hebban Recensent
Als Josta Bresse op een ochtend wakker wordt, heeft ze last van haar buik. Nader onderzoek in het ziekenhuis constateert dat ze slachtoffer was van orgaanroof en in het vervolg met een nier minder door het leven moet. De agent ter plaatse wil aangifte doen maar onderwijl stuit hij op en probleem: Josta Bresse is in 1989 in het ziekenhuis overleden! Haar identiteit is dus een groot vraagteken en bijkomend probleem is dat ze dus eigenlijk illegaal in Nederland verblijft. Josta is vastbesloten de waarheid te achterhalen, maar weet nog niet welke gevaren er op de loer liggen...

Het Dossier weet meteen vanaf de eerste pagina de aandacht te trekken én vast te houden. Orgaanroof is natuurlijk een interessant onderwerp, maar de richting waar Anya Niewierra haar verhaal naar toe stuurt is erg origineel en niet van tevoren te voorspellen.De auteur neemt de tijd om haar personages te introduceren. Langzaam maar zeker krijgen we steeds een beetje informatie waardoor het verhaal compleet wordt. Enkele jaren terug verloor Josta haar man David en sindsdien gaat ze als weduwe door het leven. Het kost haar in fases ontzettend veel moeite om aan dit nieuwe leven zonder haar steun en toeverlaat te wennen. Toch is ze allesbehalve de zonderling die we in eerste instantie leren kennen. Stapsgewijs en door middel van flashbacks en herinneringen leren we de echte Josta kennen.

De hoofdstukken zijn voornamelijk vanuit Josta geschreven, maar worden afgewisseld door cursief geschreven teksten die aan ene Emma zijn gericht. Deze gaan over belevenissen uit het verleden en vertellen over Josta. Hoe de persoon en Josta elkaar leerden kennen en welke gruwelen eraan vast hingen. Josta werd lang geleden, in de zwartste tijd van de Duitse geschiedenis, met vier anderen opgepakt omdat ze ervan verdacht werden een dossier te hebben gestolen. De martelingen die ze ondergaan zijn beknopt beschreven, maar zorgen voor een nare ambiance die levensecht aanvoelt. De identiteit van dit "cursieve personage" wordt pas laat in het boek vrijgegeven, maar de vermoedens wie er achter schuilt zorgen ervoor dat je actief mee beleeft. Niewierra zorgt er namelijk voor dat je weet over wie het gaat, maar ze houdt de naam stil tot het juiste moment. Dit levert een mooie spanningsboog op.

Het verleden en het heden wordt ontzettend goed in elkaar verweven en geeft zelfs een linkje naar de toekomst. Onvoorspelbaar, complex en interessant. Het Dossier is echt een aanrader in de Nederlandstalige boeken. 4,5*.

Meer recensies van Yvie