Yvie VIP Club

Ik laat je niet achter neemt je mee naar de periode vlak na de Tweede Wereldoorlog. De Italiaanse Stefano is na zijn krijgsgevangenschap weer op vrije voeten en onderweg terug naar zijn familie. Tijdens zijn reis stuit hij op een huilend jongetje dat bij het lijk van zijn moeder zit. Na wat twijfelen besluit Stefano zich over de jongen te ontfermen. De tocht brengt slecht weer en de twee vinden onderdak in het huis dat van Erich blijkt te zijn. Ze raken aan de praat en leren over elkaars persoonlijke nachtmerries. De buren, Georg en Rosalind, komen al snel ter sprake wanneer ze elkaar bij toeval ontmoeten. Maar in hoeverre zijn deze vertelsels op de waarheid gebaseerd?

Door middel van tijdsprongen komen we steeds meer te weten over de personages. Elk karakter wordt grondig uitgediept doordat de flashbacks het gehele boek aanhouden en ook van perspectief wisselen. Ze zijn stuk voor stuk erg interessant en hun verledens bewogen. De vele informatie die je tot je krijgt is echter niet altijd even gemakkelijk. Vooral het eerste gedeelte van het boek kan wat verwarrend zijn. Doordat je nog lastig een beeld bij de personages kunt vormen, zijn de wisselende invalshoeken en de sprongen in de tijd niet altijd even goed te plaatsen.

Toch is de keuze van Liviero om het boek op deze manier te presenteren ook positief, omdat het een scherp beeld van de individuen schetst. Hoe makkelijk is het om te zeggen dat de oorlog is afgelopen en verder nergens meer bij stil te staan? Ik laat je niet achter toont als geen ander welke beschadigingen een oorlog bij mensen kan achterlaten. In dit geval de beschadigingen die de personages aan de Tweede Wereldoorlog hebben overgehouden en met deze strop hun leven moeten zien te vervolgen. Het constante wantrouwen en de vooroordelen die ze zijn aangeleerd, maar ook het leven met angst en herinneringen De denk- en handelswijze van nu heeft álles te maken met gebeurtenissen uit de jaren ervoor. De periode is niet zonder slag of stoot doorstaan en hoewel de oorlog is beëindigd, is alle narigheid nog lang niet verdwenen uit de gedachtes.

De link die de personages met elkaar hebben wordt pas laat in het boek bekend gemaakt. De sfeer van het boek verandert op dat moment overduidelijk. Van informatief en onderhoudend wordt een explosieve stap richting spanning gemaakt. Een verrassende stap, gezien de eerdere toon van het boek er geen aanzet toe geeft. Tijdens de lange aanloop naar het eind weet je dat je nog niet alle informatie tot je hebt gekregen en dat er iets onder de oppervlakte broeit. De manier waarop Liviero haar ontknoping weergeeft is verbluffend op een positieve manier.

Ik laat je niet achter weet huiveringwekkende gebeurtenissen doordringend en realistisch over te brengen. Het is geen gemakkelijk boek, maar de doorzetter zal na het lezen een voldaan gevoel hebben en bepaalde kwesties nog eens overdenken.

Reacties op: Goed of slecht? Slecht of goed?

Ik laat je niet achter - Gemma Liviero