Bizar

Yvie 07 augustus 2019 Hebban Recensent
Seks met een familielid, het vissen en bloedzuigers laten regenen, Johnny Walker die katten vermoord om met hun zielen een fluit te maken; het kan allemaal in de wereld van Murakami. Het WTF-gehalte is in het eerste gedeelte van het boek ontzettend hoog, maar net wanneer je denkt dat het niet meer goed komt, begint de auteur zijn verhaal af te sluiten. En hoe bizar dit ook is, het geeft op de een of andere manier een mate van rust en zorgt voor een voldaan gevoel.

Fantasie en realiteit verweven zich met elkaar, maar niet altijd. Want soms blijkt het niets meer dan een droom te zijn. Het is ontzettend knap hoe Murakami van een aantal totáál losstaande verhalen een geheel weet te maken. Kafka op het Strand is een lange reis vol bijzondere en vooral eigenaardige elementen, die op een bepaalde manier toch ergens geloofwaardig worden gemaakt.

De auteur zorgt ervoor dat álle emoties passeren. Van zwaar gechoqueerd verder lezen tot hoop geven op het beste: het lukt Murakami allemaal. Wat een bijzonder boek. Leuk? Absoluut niet. Maar ik kán gewoon niet minder dan 4 sterren geven omdat alle eindjes aan elkaar geknoopt worden, terwijl tegelijkertijd op een heleboel vragen nog geen antwoord is gegeven. Kafka op het Strand gaf een geheel nieuwe en zeer bijzondere leeservaring. Lees het maar eens en vorm je mening, ik ben benieuwd... Echt óntzettend benieuwd!

Meer recensies van Yvie