Duister realistisch maar schitterend

Engelenlust (*****)
K.R. Valgaeren
Uitgeverij Houtekiet

Auteur
K.R. Valgaeren studeerde Westerse Literatuur in Leuven. In 2011 won zijn boek De Ziener prompt de Schaduwprijs voor het beste spannende debuut in de Lage Landen. Seance werd genomineerd voor de Harland Awards Romanprijs, en in 2018 belandde zijn bovennatuurlijke thriller Blackwell op de shortlist van de Hercule Poirotprijs. Engelenlust is zijn vijfde boek.

Quote:
Soms wordt de minnaar van de doden in de vakliteratuur weleens vergeleken met een vampier. Als prille volwassene stond dat idee mij wel aan, omdat ik als hopeloze romanticus een verwantschap voelde met het duistere wezen van de nacht dat smacht naar zwarte schoonheid in een eeuwig bestaan dat gebukt gaat onder een diepe melancholie. Een wezen dat zich in stand houdt door andermans bloed te drinken, wat misschien wel de meest erotische handeling is die ooit ontsproten is aan de menselijke fantasie.

Synopsis
De auteur neemt je mee voor een wandeling door het leven van een necrofiel. Vanaf de vroege jeugd, via de schooltijd naar de jong-volwassenheid waar de wellustige praktijken tot ontwikkeling komen, om te eindigen in een ter beschikking stellen van zijn eigen lichaam.

Recensie
Het verhaal is volledig geschreven vanuit het hoofdpersonage door middel van een brief waarin hij zijn memoires overdraagt aan RavenGirl, een medestander van zijn liefde voor de doden aan wie hij zijn lichaam toevertrouwd na zijn overlijden.

De auteur hanteert een schitterende schrijfstijl in dit verhaal van hoogstaande kwaliteit. Deze schrijfstijl geeft het niet alledaagse, duistere onderwerp van necrofilie een bepaalde schoonheid mee. Al is het nog steeds heftig om over dit onderwerp te lezen. Het boek is daarom ook niet aan te raden aan lezers met een tere ziel.

Mocht je als lezer wat eelt op je ziel hebben gekweekt dan is dit boek zeker een aanrader. Het geeft inzicht en wellicht enig begrip voor de gedachtengang en handelingen van de necrofiel, ondanks dat het natuurlijk buiten kijf staat dat dit verboden en onsmakelijke acties zijn.

Doordat de auteur zich goed over het onderwerp heeft laten informeren door vakliteratuur ontstaat er een verhaal dat realistisch is te noemen. De realiteit is daarentegen niet voor te stellen omdat je niet verwacht dat dit in iemands gedachten op kan duiken. Om het als een fantasievol verhaal te zien is makkelijker te behappen en door de uitstekende manier van schrijven is het boek moeilijk weg te leggen.

Hiervoor dus alle eer aan de schrijver die van dit onderwerp een niet weg te leggen verhaal heeft weten te maken.

Meer recensies van Yvonne Oomen Muurmans