Pels is een prachtige roman! Jeroen neemt je mee in het leven van Theun, de meegaande zoon van een pelsdierenfokker. Op de farm van zijn vader gaan Theuns ogen langzaam maar zeker open voor de manier waarop mensen met productiedieren omgaan. Hoewel hij van zijn vader houdt en inziet dat er ook gewoon brood op de plank moet, verzamelt hij gaandeweg de moed om de comfortabele familie-vacht af te werpen. Hij gaat dieren bevrijden. Ook die van zijn vader? Jeroen beschrijft een spannende, duistere, innerlijke wereld, die maar weinig mensen kennen. Eerst de fokkerswereld, achter gesloten staldeuren, met de lange rijen nertsen in krappe kooien; daarna een steeds verder uitdijende buitenwereld, waar mensen meningen over fokkers hebben. Steeds weer moet deze boerenzoon zich verhouden tot die mensen, dieren en dingen om hem heen. Naar wie moet ik luisteren? Wat moet ik doen? Wat is het beste? En wat doet dat met mij? De binnenwereld en buitenwereld conflicteren, contrasteren, al neemt Jeroen daar geen genoegen mee. Zijn personage zoekt geen conflict, hij zoekt juist naar de synthese, hij wil een brug slaan, omdat hij zijn vader geen verdriet wil doen. De roman snijdt, schuurt en ontroert. Pels leest als een heerlijk jongensboek en opent je ogen voor de wereld. Voor mensen en dieren, voor levens die het waard zijn om voor te vechten.

Reacties op: Pels, een beestachtig goeie roman!

Pels - Jeroen Siebelink
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 21,99 Bestel het e-book € 9,99