Erg geslaagde thriller

roboos 05 september 2016

Met “Drie minuten” hebben de Zweedse schrijvers Anders Roslund en Börge Hellström weer een prima boek afgeleverd. Het boek is het zevende deel uit de Ewert Grens-serie en een vervolg op “Drie seconden” dat in 2010 uitkwam. De rol van Ewert Grens in dit deel is echter beperkt, want de hoofdrol is dit keer weggelegd voor de crimineel Piet Hoffmann. Die is, met zijn complete gezin, gevlucht uit Zweden en is in het Zuid-Amerikaanse Columbia onder een schuilnaam een nieuw leven begonnen. Maar nog steeds maken drugs deel uit van zijn dagelijks bestaan. Onder het pseudoniem El Sueco is hij bij de guerilla-beweging PRC in dienst als opleider en tevens als beveiliger van een van de kopstukken van de organisatie, Johnny Sánchez, alias El Mestizo. Maar Piet is een dubbelagent, hij levert namelijk de VS informatie over drugstransporten en laboratoria van de PRC. Als de PRC, Timothy Crouse, de voorzitter van het Huis van Afgevaardigden en de drijvende kracht achter de 'war on drugs’, ontvoert, komt Piet in een lastig parket terecht. Hij komt namelijk als ‘harten zeven’ op de dodenlijst van de VS te staan. Hoe zal hij zich hieruit weten te redden? ‘Drie minuten’ is een reuze spannende en af en toe keiharde thriller, die het lezen meer dan waard is. Hoewel dit boek alleenstaand kan worden gelezen, verdiend het aanbeveling om voorafgaand ‘Drie seconden’ van dit schrijversduo te lezen. Vooral in het eerste deel van het boek, had ik er last van dat de zinnen niet liepen. Sommige zinnen moest ik echt opnieuw lezen om ze te kunnen volgen. Later in het boek werd dit minder, of misschien raak je gewend aan de manier van schrijven. Een ander minpuntje vond ik af en toe de geloofwaardigheid, vooral bij de bevrijdingsactie van Crouse had ik af en toe mijn vraagtekens. Niettemin is ‘Drie minuten’ toch een erg geslaagde thriller van Roslund & Hellström, die zeker 4 sterren verdient.

Meer recensies van roboos