Welke gevolgen heeft de Boerenoorlog?

A van Steeg 19 juni 2019
De Feest van de ongenoden kent een cover die niet veel prijs geeft. Waar zou het verhaal overgaan? P. G. Du Plessis was daarnaast ook nog eens een onbekende auteur voor mij, dus mijn nieuwsgierigheid was gewekt.

Het verhaal speelt zich af grotendeels af rond de Boerenoorlog in Zuid-Afrika. Al snel wordt duidelijk dat de verschillen tussen arm en rijk nog groot zijn. De familie van Wyk is van goede komaf, maar de mannen ontkomen er niet aan dat ze worden opgeroepen om mee te vechten tijdens deze oorlog. Deze oorlog zorgt ervoor dat de onderlinge relaties tussen de familie van Wyk op scherp komt te staan.

De Engelse Joey Drew weet zich door te fotograferen achter te blijven. Hij documenteert op deze wijze de levens van de mensen en de oorlog. Hij ontpopt zich als legerfotograaf. Hij weet zich op bijzondere wijze dienstbaar te maken voor het volk.

Toch is het voor de achterblijvers ook niet makkelijk. Ze verkeren in hongersnood en moeten keuzes maken in deze moeilijke tijd. Al snel blijken het Engelse leger, de Kakies genaamd, aan de sterkere hand en ze weten een waar slachtveld achter te laten. Ziektes steken de kop op en vrouwen en kinderen worden in kampen geplaatst. Het leven is ermbarmlijk en zwaar.

Waar de mannen van Wyk aan het front vechten, ontmoet Magrieta van Wyk Majoor Brooks. Ze hopen te voorkomen dat hun boerderij ook platgebrand wordt, maar helaas voorkomen ze dit niet. Toch helpt de majoor ze wel, wat de familierelatie binnen de van Wyks op scherp zet.
Hoe zullen al deze ontwikkelingen stand houden tussen de klassenverschillen? Maar ook binnen de familie van Wyk? Welke keuzes maak je tijdens een oorlog?

De feest van de ongenoden is een boek die concentratie vereist. De schrijfstijl is boeiend, maar wel een om goed tot je door te laten dringen. Het begin vond ik wat stug en ik kwam niet lekker in het verhaal. Ik heb het zelf een tijd aan de kant gelegd om het daarna opnieuw op te pakken. Na zo`n 100 bladzijden begon het verhaal mij steeds meer te pakken en kwam ik meer in het verhaal.

De schrijfstijl vond ik niet altijd even prettig, wat mede debet was aan mijn slechte start met het boek. Uiteindelijk als de verhaallijn meer duidelijk wordt, wordt de lezer beloont met een pakkend verhaal die goed is uitgewerkt.

Wie geïnteresseerd is in geschiedenisverhalen met een goed verhaal, zou zeker dit boek moeten lezen. Het duurde bij even dat ik overtuigd raakte van de inhoud, maar het is een boek die ik met plezier heb mogen lezen. Mijn sterren wankelen tussen de 3.5 en 4 sterren. Dit komt door het begin van het boek.

Meer recensies van A van Steeg