Een herkenbaar boek voor vaders (en moeders)

A van Steeg 02 juli 2019
Marcel Langedijk had nooit de wens om vader te worden, totdat hij op zijn 43ste vader werd van Sammie. Op de cover zie je een prachtig meisje staan aan de hand van een man. Naast de titel Spuitluiers, slaapgebrek en onvoorwaardelijke liefde valt op de cover ook de volgende quote te lezen: De eerste twee jaar vaderschap.
Marcel Langedijk is in het dagelijks leven journalist en schrijft voor verschillende tijdschriften zoals Libelle, JFK en Volkskrant Magazine. Naast zijn werk als journalist is Marcel ook auteur. Hij heeft een aantal boeken met anderen geschreven, zoals Eeuwige roem met Eddy Zoëy en The Dad met Jan Heemskerk. In 2017 heeft hij het boek Gelukkig hebben we de foto’s nog geschreven. Hierin vertelt hij over zijn broer Mark die euthanasie gepleegd heeft.
In zijn nieuwste boek lezen we hele persoonlijke verhalen over Marcel en zijn vrouw Carlijn. Nadat Sammie is geboren, lezen we hoe beiden met deze verandering omgaan. Wanneer moet ze worden verschoond? Waarom huilt ze? Heel herkenbaar voor alle ouders die voor het eerst vader en moeder worden.
Als Carlijn gaat werken, staat Marcel overdag alleen voor de verzorging van Sammie. Op een heerlijk open en herkenbare manier vertelt Marcel hoe hij dit ervaart en hoe hij met de zorg omgaat. Want het leven zonder Sammie is ondertussen ondenkbaar geworden voor Marcel en Carlijn.
Naast Sammie pakken Marcel en Carlijn hun oude leven van uitgaan en vakantie weer op. Ze ervaren hoe anders ze dit vinden nu ze thuis een dochter hebben. Natuurlijk gaan ze ook als gezin op vakantie. Hoe is dit met een kleine erbij?
Alledaagse zaken passeren de revue in Spuitluiers, slaapgebrek en onvoorwaardelijke liefde. Dit maakt het boek ook zo leuk. Iedere ouder zal zich herkennen in de korte verhalen die Marcel heeft geschreven. Het leverde geregeld een ‘o ja’ moment op, maar het toverde ook vaak een glimlach op mijn gezicht.
Marcel Langedijk heeft een persoonlijke prettige schrijfstijl die veel mensen zullen herkennen. Daardoor heb je niet door dat je door de verhalen heen vliegt. Voor aankomende vaders of mannen die net vader zijn geworden, is Spuitluiers, slaapgebrek en onvoorwaardelijke liefde een leuk Vaderdagcadeau om te krijgen. Want wees eerlijk: als je je eigen kind ziet dan kun je niet anders dan ervan genieten en er onvoorwaardelijk van houden, ook al heb je wel eens een moment dat je denkt: ‘Waar ben ik aan begonnen?’
‘Baby’s roken lief en teder, ja, absoluut heel schattig allemaal, maar als je even niet oplette, kwamen er onvoorstelbare hoeveelheden ontlasting en braaksel uit, alsmede kwijl en zenuwslopend gehuil. Plus: de ouders vertelden dan wel hoe mooi en bijzonder het was, maar ze deden dat met afgepeigerde gezichten. Noem mij gerust een botte hork, maar ik zag daar de lol niet van in.’ Marcel Langedijk
Door de persoonlijke touch en de heerlijke herkenbare verhalen heb ik kunnen genieten van een paar heerlijke leesuurtjes. Een echte aanrader voor vaders (en stiekem ook voor moeders).

Gelezen voor Indeboekenkast

Meer recensies van A van Steeg