Een exotische magische wereld

23 augustus 2017
Akata Witch

Dit boek sprak me aan omdat het in een andere cultuur speelt. De Nigeriaanse Harry Potter, zo wordt het genoemd. De aanbevelingen van Ursula Le Guin en John Greene hebben ook geholpen, moet ik eerlijk zeggen.
Akata Witch is niet het eerste boek van Nnede Okorafor. Ze schreef eerder al twee YA-boeken die niet vertaald zijn. Ook kwam in 2010 een roman voor volwassenen uit, Who fears death.
Okorafors werk is vele malen bekroond, onder andere met de Hugo Award en Nebula Award. Ze is de dochter van twee Igbo ouders, een Nigeriaanse ethnische groep, en geboren in de VS. Ze reist al vanaf haar jeugd heen en weer tussen deze landen.

In Akata Witch ontdekt de jonge Sunny dat ze over magische krachten beschikt, in het boek juju geheten. Ze is een zogenaamde free agent, iemand die magische krachten heeft, maar niet uit ouders komt die magiers zijn. Ze is geboren in Amerika, maar haar ouders zijn teruggekeerd naar Nigeria. Als albino met een Amerikaanse achtergrond voelt Sunny zich vooral anders. Op school is sprake van buitensluiten. Ze voetbalt erg graag, maar helaas kan ze niet in de zon met de andere kinderen samenspelen. Alleen in de avond kan ze met haar broers een potje voetballen.
Dankzij haar krachten gaat er een wereld voor Sunny over, en maakt ze ook nieuwe vrienden. Samen met een groepje magiestudenten verkent ze de magische wereld onder leiding van hun leraar Micnicstic. Dat is een wat ondoorgrondelijke magier die hen ook wel opdrachten geeft die onbegrijpelijk of ronduit gevaarlijk zijn. Helaas worden in de echte wereld vreselijke moorden op kinderen gepleegd. Alleen krachtige magie kan deze moordenaar stoppen.

Het is duidelijk dat Okorafor in Akata Witch dicht bij huis gebleven is. Het personage Sunny is dan ook een goed uitgewerkt personage, dat we van dichtbij volgen. In het boek maakt ze een flinke ontwikkeling door: van een wat ontheemd kind naar een meisje dat steeds beter weet wat ze wil en zelfvertrouwen heeft, en ook anderen in haar leven durft toe te laten. In het begin van het boek laat Sunny zich erg door haar ouders op haar kop zitten, maar dat verandert als ze een geheim leven in de magische wereld krijgt.
De overige personages krijgen we door de ogen van Sunny te zien. Daardoor is er wat meer afstand. De opvliegende Sacha komt net als Sunny uit de VS. Daarnaast is er nog de wat gesloten vriendin Chichi en de trouwe Orlu.

Een van de leukste dingen aan Akata Witch is de ontdekkingstocht door de magische wereld van Sunny. Je volgt haar introductie in de geheimen van de magische gemeenschap, de Leopard People (luipaardmensen.) Deze wereld is erg fantasievol en heel beeldend beschreven. Het is echt geweldig als Sunny voor de eerste keer de magische dimensie betreedt en de stad binnenloopt.
Ook de kleine kadertjes met een bladzijde uit Fast Facts for Free Agents, het handboek voor mensen die in de magische wereld moeten worden ingewijd, zijn een erg leuke toevoeging. Op ieder pagina staat iets wat onontbeerlijk is om je tussen de Leopard People te redden.
De originaliteit en uitbundige fantasie doen je inderdaad wel aan Harry Potter denken.

De schrijfstijl van Nnede Okorafor is vlot, met korte zinnen. De taal is vrij simpel. Ik kreeg daardoor tijdens het lezen het idee dat het niet een echt YA-boek was, maar dat het eerder voor jongere kinderen geschreven was. Ook de tamelijk kinderlijke reacties van Sunny gaven me soms dat idee.

Wat wel jammer was, is dat gebeurtenissen in het boek niet altijd goed worden ingeleid. Soms gaat het wat ad hoc. En zeker naar het einde toe, gebeuren er dingen die niet altijd logisch lijken. Ook gaat het boek in het begin wat traag, maar naar het einde raakt het in een stroomversnelling. Dat is op zich niet erg, maar de climax wordt in dit geval echt afgeraffeld, daar had ik toch meer van verwacht.
Dit was een boeiende kennismaking met het werk van een schrijfster die duidelijk over een enorme verbeeldingskracht beschikt, maar van de uitwerking van het verhaal had ik meer verwacht.
Voor mij hangt dit boek tussen 3 en 4 sterren in, maar gezien de doelgroep, geef ik het 4 sterren.

Meer recensies van