Een schat aan informatie voor de beginnende auteur

30 november 2016
Ben je een van die miljoen mensen die volgens de achterflap nog eens ooit een boek wil publiceren? Dan is Alweer een bestseller zeker een mooi beginpunt.
Ik las dit boekje voor de gelijknamige Hebban leesclub. Lezen in groepsverband was voor mij een nieuwe ervaring. Iedereen had zijn eigen kijk op het boek, op de nuttigheid ervan en op wat er allemaal aan ontbrak of juist goed aan was. Wat de leesclub een extra dimensie gaf, was dat de auteurs, Sebes en Bisseling, ook heel actief en welwillend de vragen beantwoordden die de deelnemers aan de leesclub aan hen persoonlijk stelden.

Met al wat bagage op het gebied van schrijftips en -tricks begon ik aan het eerste hoofstuk, dat de voorbereidingen van het schrijven behandelt. Wat moet je allemaal doen voor je aan het schrijven slaat?
Veel : lees veel en goede literatuur, verdiep je in het vak, schrijf vooral je eigen verhaal en op de manier die bij je past, zoek eerlijke criticasters (dus niet je familie hahaha) en bedenk dat je vooral niet de enige bent die rijk en beroemd wil worden door een boek te schrijven.
Nu ja, met al dit goede advies op zak (ja, het is natuurlijk écht goed advies!) ben je in ieder geval gewapend voor de rest van het boek, dat je stap voor stap door het hele proces van schrijven tot publicatie – en daarna loodst.

Hoofstuk twee is een kennismaking in vogelvlucht met de belangrijkste zaken waar je over na moet denken als je daadwerkelijk wilt gaan schrijven, en laat zich zowel lezen als een korte introductie in de literatuur als een handleiding hoe he een verhaal grofweg op moet bouwen.
Hoofstuk drie geeft tips over het daadwerkelijke schrijven, hoewel je hoofdstuk twee en drie ook best door elkaar kan lezen, het onderscheid is niet erg groot.
Hoewel alles aan bod komt, en schrijven natuurlijk wel erg op je eigen doorzettingsvermogen en op autonomie aankomt, vond ik dat de auteurs hier toch wel wat meer hadden kunnen uitweiden.
Zo stippen ze bijvoorbeeld het perspectief erg kort aan, terwijl dat een van de lastigste zaken is voor beginnende auteurs – ik worstelde er zelf erg mee, en doe dat nu nog wel eens. Hoewel het ik-perspectief voor zich spreekt geldt dat voor het personale of auctoriele perspectief minder en daar gaan schrijvers vaker de fout in, en tegelijkertijd kun je er als auteur ook erg mooi mee spelen.
Een diepgaander behandeling met daarbij meer aanbevolen titels ter illustratie was een meerwaarde voor dit boekje geweest.

Vanaf hoofdstuk vier gaat het meer over de zakelijke kant van het boekenvak. Je hebt een manuscript geschreven en wat nu? De auteurs nemen het hele proces van uitgeven stap voor stap door. Van een geschikte uitgeverij uitzoeken, netwerken, de mores in het boekenvak, hoe lever ik mijn manuscript aan, tot hoelang wacht ik voor ik een redacteur benader als ik geen reactie krijg, alles komt aan bod.
Daarna komt natuurlijk het leuke gedeelte: wat als een uitgeverij het manuscript oppikt? Ik vond dit echt een heel erg waardevol en nuttig gedeelte.
Ik weet nog hoe ik bij het opsturen van mijn eigen manuscript volledig in het duister tastte op dat vlak. Op dat moment had ik veel aan buitenlandse sites die op fantasy-auteurs gericht waren, maar of dat ook allemaal toepasbaar was op de Nederlandse situatie? Ik deed maar wat. Voor de Nederlandse auteur was en is er op dit vlak nog niet zoveel voorhanden. Die leemte vult dit boekje op en dat is erg, erg prettig.
De bijlagen bevatten een aantal voorbeelden van proposals en begeleidende brieven en een overzicht van de uitgeverijen in Nederland, een wie-geeft-wat-uit.
Een pluspunt van het boek is dat het erg overzichtelijk en prettig geschreven is. Ieder onderwerpje per hoofstuk vindt je terug in de index met paginanummer erbij, zodat je eenvoudig een onderwerp nog eens terug leest. Dat is wel nodig, want er komt in korte tijd veel aan bod en het boekje is echt een compact naslagwerkje.

Alweer een bestseller is in de Nederlandse markt een waardevolle aanvulling op de al bestaande schrijfboeken, juist door de focus op het boekenvak en het licht dat de auteurs werpen op de weg van manuscript naar publicatie. Het geeft inzicht in wat je te wachten staat en is erg vanuit de praktijk geschreven.
Het is een prettig vlot boek, dat je snel even uit de kast kan pakken om nog iets op te zoeken.
De beginnende schrijver biedt het een schat aan informatie, maar ook voor de lezer die een kijkje achter de schermen wil is het een toegankelijk en onderhoudend boek.

Meer recensies van