Pindakaas met Sushi3 is een onstuimig en vrolijk verhaal

16 augustus 2017
Marle moet haar eerste jaar Japanstudie zien te halen. Maar eigenlijk heeft ze het daar veel te druk voor. Dat komt door de ruzie met haar beste vriendin Joyce, die haar veel te veel kopzorgen bezorgt. Die ruzie is ontstaan tijdens een reis naar Japan en daardoor is hun hele vriendengroep uit elkaar gevallen. Dat vreet aan Marle. Maar ook de geest uit de netsuke, het geluksbeeldje dat ze op een reis naar Japan kreeg van een oude monnik, weet haar flink bezig te houden. Kondo is een oude samoerai die maar niet wil geloven dat hij een echte geest is en die een verdraaid scherp zwaard heeft én de onhebbelijkheid om op de meest ongelegen momenten uit zijn beeldje te floepen. Bovendien heeft ze vriendjes en een baantje.
Marle moet heel wat ballen in de lucht houden dus, en dan werkt ze ook nog aan een Groot Geheim Project...

Omdat ik in de bibliotheek alleen het derde deel kon bestellen (best wel gek eigenlijk) besloot ik om dat dan maar te proberen. Ik wilde graag kennis maken met het werk van deze leuke auteur aan de hand van de beginaflevering die hij schreef voor het feuilleton Verhalenwevers van de Hebbanspot We love fantasy: Houten Hart.
Gelukkig bleek het boek goed op zichzelf te lezen. Roderick verwerkt genoeg informatie over wat vooraf ging in zijn verhaal, zonder dat het hierdoor wijdlopig of traag wordt. Maar natuurlijk is het wel aan te raden om gewoon bij het begin te beginnen.

Roderick Leeuwenhart schrijft heerlijk lichtvoetig en vlot. Zijn dialogen zijn levensecht, de vergelijkingen in zijn verhaal zijn verrassend origineel. Hij schrijft lekker scherp en strak, en vooral doorspekt hij zijn verhaal met de nodige humor. Zowel in de taal als in de absurde situaties die hij heel beeldend neerzet, maar ook in de droge dialoog. Slechts af en toe is de schrijver te betrappen op een wat onhandige woordkeuze of een niet helemaal gelukte beeldspraak, te weinig om je echt aan te storen tijdens het lezen.

De plotontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op, maar Roderick doseert de informatie vaardig. Marles grote geheim blijft geheim tot het laatst, dus als lezer blijf je ook wel benieuwd waar ze in godsnaam mee bezig is (terwijl ze toch tijd in haar studie zou moeten steken.) Het verhaal eindigt met een groots spektakel. Marle weet wel hoe ze iets moet organiseren, en daarbij neemt ze flink wat risico's.
De plot draait vooral om de ruzie tussen Marle en haar voormalig beste vriendin Joyce. En die Joyce... dat is me er eentje. Zodra ze Marle in de buurt ontdekt reageert ze als een stier die een rode lap ziet. Behoorlijk over de top, dat wel.
Terwijl Marle dus haar vriendin ontloopt in het gebouw van de universiteit, valt haar geest Kondo haar lastig. Ook dat levert de nodige hilarische scenes op. De geest begint als een strontvervelende, arrogante figuur die meent dat hij met alle egards behandeld moet worden die hem toekomen als belangrijke figuur uit het Oude Japan, maar uiteindelijk zet Roderick hem neer als een prachtig personage. Ik vond hem dan ook een van de leukste karakters in het boek.
Dan is er nog SaBBaT, een relaxte gast met een niet zo leuk familieleven, een oude vriend van Marle. Uiteindelijk speelt hij een belangrijke rol in het verhaal. Ook dat regelt Marle achter de schermen.
Marle zelf is altijd druk, bezig met plannetjes, en komt in de meest gekke situaties terecht waar ze dan weer met nieuwe plannetjes uit probeert te komen. Tja, dat lukt uiteraard niet altijd even goed.
Het verhaal is geschreven door de ogen van Marle, in de eerste persoon. Ze is een levendig personage met uitgesproken meningen en een originele kijk op de dingen, en ze is ook erg ondernemend en stort zich halsoverkop in allerlei situaties, dus je volgt haar leven eigenlijk alsof je in een achtbaan zit. Af en toe wordt Marle moe van zichzelf en alle verwikkelingen waar ze in terechtkomt.... tja, dat is niet verwonderlijk!

Japan speelt een grote rol in dit verhaal. De Japanreis die de vriendengroep van Marle gemaakt heeft, de geest Kondo, haar Japanstudie en het baantje in het Japanhuis en tot slot de Animecon, het draagt allemaal bij aan een bijzondere sfeer. Je komt ook nog best wat te weten over Japan (zonder dat het belerend wordt, het wordt allemaal mooi in het verhaal verwerkt.) Wat dat betreft komt de liefde van de auteur voor dit land duidelijk uit het boek naar voren.

Pindakaas en Sushi is een onstuimig en kleurrijk verhaal vol hilarische situaties en onverwachtse wendingen, waarin het leven van een eerstejaars studente in een lekker puntige stijl wordt neergezet.

Meer recensies van