Spanning zonder diepgang in duister heropvoedingsinstituut

28 november 2017
De 16-jarige Drew leidt niet echt het ideale tienerbestaan. Haar vader is op mysterieuze wijze van de aardbodem verdwenen toen ze nog jong was, ze heeft er een hele nare stiefvader voor in de plaats gekregen en haar onmogelijke broer Mason is in een instituut voor heropvoeding geplaatst. En dan is ze op school ook nog het doelwit van pestkop Lacey en haar vervelende vriendinnen.
Dan krijgt ze van een uiterst gespannen dame een briefje in handen van Mason met daarop de woorden: 'You have to help me. We're not being reformed. We're being brainwashed.' De dame maakt zich vervolgens zenuwachtig uit de voeten, maar wordt door een auto aangereden.
Misschien is Mason een pain in the ass, maar Drew bedenkt natuurlijk een plan om hem te redden. Een heel erg link plan waarvoor ze het instituut binnen moet zien te komen...

Het boek wordt aangekondigd als een debuut, maar is in feite het vijfde boek van C.L. Taylor, die eerder thrillers voor volwassenen schreef. Het boek is vaardig van opzet en soepel geschreven. Taylor heeft een makkelijke, prettig leesbare schrijfstijl met vloeiende zinnen.

Taylor vertelt het verhaal van Drew die alles op alles zet om haar broer uit het instituut te redden met een enorme vaart. De hoofdstukken zijn kort, bevatten veel actie en dialoog en eindigen met een cliffhanger. Het verhaal wordt verteld vanuit Drew. Het kent de nodige plottwists en het zit vol spannende momenten. Soms zijn die plotwendingen wat gewild, en komen ze een beetje ongeloofwaardig over. Dat is jammer omdat je op die momenten uit het verhaal gehaald wordt.
Op zich zijn alle ingredienten aanwezig voor een spannend verhaal, maar toch wil het niet echt onder je huid kruipen. De spanning blijft oppervlakkig, Drew is best een aardig hoofdpersonage maar toch leer je haar niet goed genoeg kennen om echt om haar te gaan geven. Soms neemt ze ineens wel erg drastische besluiten, terwijl ze op andere momenten juist erg passief is. Dat klopte voor mijn gevoel niet helemaal.

Ook de overige personages vormen een wisselend geheel. De pestkoppen die Taylor opvoert zijn wel erg de obligate pestkop die je op iedere school kan vinden. De stiefvader van Drew is wel een erg overduidelijke stiefvader from hell, en zijn narcistische imborst ligt er erg dik bovenop.
Ook de volwassenen waar Drew in het instituut mee te maken krijgt zijn nogal eens die typische slechte schoolleidster of de voorspelbaar gemene wetenschapper.
Dan zijn er gelukkig ook wel wat sympathiekere en originelere personages zoals Mouse, het verlegen meisje waar Drew in het instituut mee bevriend raakt. Dit is zeker een wat beter uitgewerkt personage. Ze is slim en kwetsbaar en legt ook wat meer gezond verstand aan de dag. Dat geeft wat kleur aan dit boek.

Jammer genoeg krijgt het onderwerp hersenspoelen maar heel oppervlakkig de aandacht en dat staat dan ook nog volledig in dienst van de actie en de plot. Nergens wordt de lezer uitgedaagd om een standpunt in te nemen, nergens gaat het boek verder dan puur beschrijven van de uiterlijkheden van de gruwelijke martelmethoden die Drew ondergaat om gehersenspoeld te worden. De experimenten van Pavlov komen aan bod.

Het einde van het boek ging mij een beetje te snel. Het wordt bijna afgeraffeld en is ook wat te gemakkelijk, helemaal geloofwaardig kwam het niet op mij over. Daar had meer in gezeten.

Dit is een leuk tussendoortje, en best een vermakelijk boekje. Maar uiteindelijk beklijft het niet en de diepgang die je van het onderwerp zou verwachten (een regering die jongeren brainwashed om ideale burgers van ze te maken) ontbreekt.
Het boek lijkt teveel op andere YA-thrillers, het doet niets verkeerd en toch wil het er niet uit springen.

Meer recensies van