Ongelooflijk grappig!

19 juli 2016
Rosie zegt JA

De superrijken van Manhattan hebben hun eigen strikte gedragsvoorschriften. In het kille appartement van de familie Wilder-Bingham aan Park Avenue bestuurt matriarch Glenn haar huishouden als een generaal. Wanneer de Engelse giga-optimiste Rosie hun huis binnenstuitert, heeft niemand in de gaten dat ze lak heeft aan reglementen. Rosie – achtendertig, eccentriek, met een geheim verdriet en een hart zo groot als New York – begint hun levens draad voor draad te ontrafelen.

Alex zegt JA

Het hele rijk versus arm-complex vind ik intrigerend. Een lompe trien die de chique rijke upperclass opschrikt als een zwerm bijen, het is de juiste voedingsbodem voor een grappig verhaal. Natuurlijk is het redelijk voorspelbaar hoe het afloopt met de opgeschrikte bijtjes. De rode draad in 'Rosie zegt JA' is geen hogere wiskunde, maar laat dat je er niet van weerhouden dit boek te lezen. Doordat de rode draad behoorlijk voorspelbaar is, heeft Dawn French alle ruimte om het verhaal leuk in te vullen.

De uitwerking is grandioos. Ik lach niet snel hardop, maar Dawn French liet me schateren van het lachen. Net wanneer je denkt te weten welke kant een situatie opgaat, flikkert ze alles overboord en verandert ze van koers. Je schrikt van de plons, lacht om het lompe gebaar… en dan ontdek je dat het niet de koffer maar de baby was. DAT is dit boek. Onvoorspelbaar in de details, leerzaam en ontroerend, hilarisch en bizar. Het is het leven in alle facetten.

Alle personages zich sterk uitgewerkt, maar Rosie wil ik even in het zonnetje zetten. Ze is alles wat je zoekt in een boek als dit. Rosie is een hilarische mix tussen de Australische comédienne en actrice Rebel Wilson en personage Betty Suarez uit tv-serie 'Ugly Betty'. Ze heeft de ongegeneerde humor en soms ongepast brutale houding van Rebel, het ongemakkelijke bewegen en het onophoudelijke optimisme van Betty. Je wordt op één slag verliefd op die vrouw en de werking die ze heeft op alle anderen, inclusief op jou.

'Rosie zegt JA' is een ideaal zomerboek. Het is hilarisch, soms pijnlijk maar ook ontroerend en situationeel verrassend. Lees het onder een palmboom of in je tuin, je krijgt er hoe dan ook geen spijt van.

(Deze recensie verscheen eerder op www.alexhoogendoorn.nl)

Meer recensies van