De chirurg

An G. 26 oktober 2015
Ik heb dit boek gekozen, omdat ik nog al een boek gelezen had van deze auteur. Dat boek vond ik super, daarom heb ik gekozen voor dit boek. Ik vond de voorkant van het boek ook wat raar en dat spoorde me aan om voor dit boek te kiezen.

Dit boek is geschreven door Tess Gerritsen. Ze is geboren in San Diego op 12 juni 1953. Ze is een Chinees-Amerikaanse auteur van thrillers. Ze schrijft vooral medische thrillers en de meeste van haar boeken zijn bestellers geworden in de Verenigde Staten, maar ook in Europa heeft ze stijgend succes. Na de geboorte van haar tweede kind is ze be-gonnen met schrijven van fictie. Ze schreef ook een filmscript en er is een serie van haar hoofdpersonages in haar boeken. Dit boek past perfect in haar werk, omdat het over de medische wereld gaat.

Hij sluipt de huizen binnen van vrouwen, bestudeert alles heel nauwkeurig en slaat dan toe. Hij bindt de slachtoffers naakt aan hun bed en snijdt dan hun buik open om vervolgens hun baarmoeder eruit te halen en hun keel over te snijden. Alle slachtoffer hebben één ding gemeen en dat is dat ze allemaal verkracht zijn geweest. Catherine Cordell is het enigste doelwit dat ooit is kunnen ontsnappen aan de Chirurg. Het was in Savannah, waar er talloze slachtoffers zijn gevallen. Ze werd wakker, naakt vastgebonden op haar bed, maar ze heeft haar kunnen losrukken en heeft hem kunnen neerschieten. Twee jaar na de feiten, is Catherine verhuisd naar Boston, waar ze nog altijd in angst leeft als arts in een ziekenhuis. Plots beginnen er terug moorden, die sprekend op die van in Savannah lijken. Niemand begrijpt er iets van, want de Chirurg is toch dood? Weer worden er talloze moorden gepleegd, allemaal op dezelfde manier. De moordenaar laat tekens ach-ter voor Catherine. Hij wil haar, al de andere moorden zijn als voorbereiding op Catherine. Door al deze feiten te plegen, wordt Catherine angstiger en angstiger, waardoor hij alsmaar krachtig wordt. De politie probeert de zaak onder controle te krijgen, maar dat lukt niet, hij komt alsmaar dichter bij Catherine. Ze vertrouwt enkel Thomas Moore, die bij de politie werkt. Daaruit volgt al snel een liefdesverhaal.

Het boek heeft verscheidene thema’s, zoals psychose, angst en moord. De Chirurg heeft een psychose. Hij krijgt een kick wanneer hij macht ervaart over zijn slachtoffers. Het hoofdpersonage leeft in constante angst om vermoord te worden. De alwetende-verteller wordt gebruikt in hoofdlijn van het verhaal. Bij flashbacks gebruikt men de ik-verteller.

Er zitten wat vertragingen in, maar toch meestal versnellingen. Het verhaal is duidelijk opgebouwd. De stijl waarin het geschreven is , is informeel, hoogdravend, lyrisch en modern. Doordat men vaak naar een andere situatie springt, maakt het boek zo goed is, maar tegelijk ook wat verwarrend en vreemd. De auteur heeft duidelijk als bedoeling te choqueren. Zo beschrijft ze gedetailleerd de situaties/gebeurtenissen, zodat het echt choqueert. Ze beschrijft het soms zo gedetailleerd, dat het te gedetailleerd is. Ik heb niet echt iets uit het boek geleerd, maar ben wel geschrokken van de gruwelijke beelden. De boodschap van het boek is volgens mij dat je goed moet oppassen voor mensen. Je moet ze niet onmiddellijk wantrouwen, maar wel opletten. Het boek is zeker niet geschikt voor kinderen, want ikzelf vond het op bepaalde momenten echt huiveringwekkend. Ik denkt dat het een perfect boek is voor mensen die van spanning houden, maar niet terugdeinzen voor huiveringwekkende situaties.

Ik vond het boek schitterend. Ik ben absoluut geen grote lezer, dus daarom denk ik dat het een positief punt is. Het boek is niet zo eenvoudig om te lezen, en zeker in het begin niet, maar eens je een beetje voort gelezen hebt, wordt er veel duidelijk en kan je vol-gen. Ik kon vaak niet stoppen met lezen, omdat het zo spannend was. Het boek zit zo goed ineen. Doorheen het verhaal heb je vaak momenten dat je het niet snapt, maar op het einde vallen alle puzzelstukjes in elkaar. Het boek neemt je echt mee in het verhaal. Ik raad iedereen dit boek aan die houdt van spannende boeken met een duister kantje aan. Doordat de auteur op een cruciaal moment overgaat naar een andere situatie, maakt het het nog spannender. De auteur is een specialiste in de lezer op het verkeerde been te zetten. Ik kon me helemaal inleven in het boek, dat vond ik heel fijn. Ik heb geen enkel moment beleeft dat ik het boek te langdradig of saai vond.

Als elke auteur de lezer zo kon meenemen in zijn/haar verhaal als Tess Gerritsen, dan zou iedereen graag lezen!

Bibliografie:
Tess Gerritsen.(26 mei 2015). Geraadpleegd op 22 oktober 2015, via https://nl.wikipedia.org/wiki/Tess_Gerritsen