De Boekhandel (stukje engelse geschiedenis)

Het boek speelt zich af in Engeland (1959/1960) in het plaatsje Hardborough. Florence Green is al een tijdje weduwe maar dat zij nog niet getrouwd was werkte zij bij een boekhandel. Werk dat zij met veel plezier had gedaan en nu Florence weduwe is pakt Florence haar werk weer op en in Old House begint zij een boekhandel. Florence krijgt na schooltijd hulp van Christine Gipping een 10 jarig meisje. Christine moet werken omdat zij nog meerdere zusjes heeft en het bij hun thuis heel arm is. Het verhaal verteld over het leven in het dorp, over Lolita dat toen werd uitgebracht maar over klopgeesten en het geloof. Een stukje geschiedenis waar wij met onze snelle tijd van nu niet vaak meer bij stilstaan maar ook dat ondanks de grote veranderingen ook nu geschreven had kunnen zijn. Er veranderd veel maar toch ook weer niet. De boekhandel is een tijdloos en zeer mooi geschreven roman

(https://www.facebook.com/groups/boekenrecensie/)

Dit boek is de eerste vertaling van Penelope Fitzgerald, Penelope is 4 x genomineerd voor de Bookerprize(Shortlist) en heeft deze 1 x gewonnen.

Meer recensies van Anita de Groot