Een oude olijfboom bekijk de wereld en heeft mening over alles wat hij ziet. In het bijzonder raakt hem lot van 2 mensen: Maryam en haar zoon Jesjoea. De boom is getuige van brute verkrachting van Maryam en ziet, hoe ze het probeert te verwerken. Ze verteld over de engelen die met haar praten en haar zoon blijkt het ook te doen. Maar is het zo of geeft Maryam het maar verzonnen? De boom kijkt er kritisch naar, maar raakt nog meer bij geschiedenis van Jesjoea betrokken, wanneer hij omgehaakt wordt om zijn kruis te worden. Hij helpt Jesjoea te sterven door hem te omarmen.

Na de dood van Jesjoea begint voor het vloekhout een bijzondere reis door de tijd en 2000 jaar geschiedenis van de mensheid. Eerst een stuk hout, later beschilderd tot ikoon, maakt het meerdere transformaties mee, gaat door handen van verschillende mensen die invloed op geschiedenis hadden , maakt bijzondere gebeurtenissen mee en ziet groei van religie van Jesjoea.

"Het vloekhout" is zo dun, dat je het in 2 dagen kan aflezen, maar het heeft zoveel betekenis, dat een keer lezen is niet genoeg. Je moet doorheen graven om alle lagen te ontdekken. Het is een boek, die je niet makkelijk loslaat. Zeer origineel, bijzonder van vorm en met prachtige, rijke taalgebruik. Het is een prachtige reis door de tijd, waar je bijzondere mensen en momenten van geschiedenis, religie en kunst tegenkomt.

Religie speelt een grote rol in het boek. Auteur geeft veel kritiek op interpretatie van geloof, die vaak ver uitwijkt van oorspronkelijke ideë en is een uiting van macht en overtuiging op bepaalde moment van de tijd.

Ik denk, dat het een bijzonder boek is, die niet iedereen zou aanspreken. Toch heeft het me enorm gegrepen op verschillende manieren en is een van de favorieten geworden die ik zeker vaker ga lezen.

Reacties op: Een keer lezen is niet genoeg.

Het Vloekhout - Johan de Boose
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 21,99 Bestel het e-book € 9,99