The Blinds

Anja Zegers 13 maart 2018
THE BLINDS Hebban.nl A.Zegers

Caesura, een geisoleerd stadje in de woestijn van Texas.
Sheriff Cooper bewaakt met collega’s de orde.
Ceasura, door bewoners ook wel The Blinds genoemd, is onderdeel van een experiment van Het Instituut.
Voordat bewoners arriveren worden hun geheugens gedeeltelijk gewist. De bewoners zouden overwegend criminelen zijn maar een deel is onschuldig. Niemand weet wie wat is.
‘We zien de buitenwereld niet en de buitenwereld ziet ons niet. The Blinds: een laatste halte en een nieuw begin’.
Nieuwe bewoners krijgen namen die op een orginele wijze worden samengesteld.
Dan komen er vier nieuwe bewoners en met hun komst wankelt en verschuift alles.

Drie mannen sterven. Moord? Zelfmoord? En waarom nu, na acht jaar Caesura. Honden (‘coydogs’) verbranden. Agenten van het Instituut komen orde op zaken zetten. Motieven ontvouwen zich.
Lome, claustrofobische setting. Talrijke geweldsincidenten sluiten aan bij recente wapenvraagstuk VS.

Verhaal had ‘kleiner’ gekund met minder personages en meer persoonlijke, uitgediepte levensverhalen.
Fascinerend is Fran, moeder van een 8-jarig kind dat ook in The Blinds woont. Ze heeft een tatoeage van een cijferreeks op haar pols waarvan ze niet weet waar die vandaan komt. En wie is William Wayne in werkelijkheid, waarom bespiedt de buitenwereld deze kluizenaar?
Slot roept vragen op.
The Blinds is een boek om je tanden in te zetten en vraagt om doorzettingsvermogen dat zeker wordt beloond. Persoonlijk vind ik het verhaal behoorlijk gewelddadig, veel ‘poppoppop’ van geweerschoten. De filmische, stoffige scenes lenen zich voor een film of korte serie.