De kers op de taart van een fantastische serie

Annabel 02 maart 2019
De eerdere boeken uit de Rosie-serie van Graeme Simsion heb ik met veel plezier verslonden, dus toen ik zag dat Het Rosie Resultaat zou worden gepubliceerd heb ik direct een exemplaar gereserveerd. De boeken uit deze serie zijn immers een genot om te lezen, met als enige nadeel dat ze zo snel uit zijn. Dit nieuwe boek heeft me - net als de eerdere twee - laten lachten en laten huilen, en heeft daarnaast ook nog eens meer diepgang dan zijn voorgangers. Voor mij de kers op de taart van een fantastische serie. Ik hoop alleen wel dat nog vele delen mogen volgen!

Uiteraard staat ook in dit boek, net als in Het Rosie Project en Het Rosie Effect, autisme centraal. Diepgang is met name te vinden in het motief 'zelfacceptatie'. Verschillende personages worstelen met eigenschappen die hen 'anders' maken dan 'normaal', waar autisme een voorbeeld van is. Ze voelen zich raar en er niet bij horen. Gedurende het verhaal ontwikkelen deze personages zich dusdanig dat zij zichzelf volledig accepteren.
Ook dit boek wordt weer volledig geschreven vanuit het perspectief van Don Tillard, in wiens hoofd de meest hilarische gevolgtrekkingen plaatsvinden.

Een lang verhaal kort

De zoon van Don en Rosie, Hudson, is inmiddels elf jaar oud en maakt zich op om naar de middelbare school te gaan. Op de basisschool gaat echter niet alles van een leien dakje. Zo wordt hij gepest en heeft hij weleens last van kortsluitingen. Rosie en Don moeten meermalen op school komen om incidenten te bespreken en op enig moment oppert de directrice om Hudson op autisme te laten testen. Don en Rosie hebben daar hun bedenkingen bij.

Op de basisschool is Hudson duidelijk 'anders' dan zijn klasgenoten, waardoor hij niet zonder meer wordt toegelaten op de middelbare school. Don besluit om Hudson te helpen zich aan te passen aan zijn omgeving, neemt ontslag en stort zich volledig op het Hudson-project. Als snel besluit hij dat het beter is zich niet als enige om Hudson te ontfermen en schakelt de hulp in van allerlei vrienden en familieleden.

Door alle goede coaching weet Hudson zich steeds beter aan te passen en maakt goede vrienden. Hij wint zelfs een zwemwedstrijd, ontwikkelt een app en zet een bedrijf mee op. Maar toch wringt het. Want is hij niet goed zoals hij is, in plaats van zich alleen maar te moeten aanpassen?

Personal touch

Ook dit was weer een subliem boek uit een hilarische reeks. Na het lezen kreeg ik meteen zin om de andere twee delen te gaan herlezen. Ook fijn dat het boek wat meer diepgang heeft en een belangrijke boodschap geeft aan zijn lezers: het belang van zelfacceptatie. Dit boek is, net als de voorgaande delen, een aanrader onder de humoristische boeken en boeken met autisme als thema.

Meer recensies van Annabel