een verfrissende duik in de wereld van fantasy

Dit boek is een aanvulling op de Red queen serie. Het bevat korte verhalen van bekende en onbekende personages.
Voor mij was het een verfrissende duik in de fantasywereld van Norta. Elk verhaal heeft zijn eigen karaker, dat goed beschreven wordt door de schrijfster. Zo is het eerste verhaal eerder emotioneel, terwijl andere verhalen dan eerder de politieke perikelen omschrijven. Aveyard is zeer goed in het wisselen van personaliteiten: ze wurmt zich als het ware in haar personages, kijkt door hun ogen, en maakt daardoor zeer realistische relaties en gesprekken.
De tijdlijn is interessant: er zijn verhalen voor de oorlog, tijdens, en na. Hoewel alles natuurlijk rond de oorlog draait, worden vooral de kleine dingen naast de oorlog bekeken, niet de slagvelden zelf, wat een goede keuze is.
Het mooiste verhaal vond ik persoonlijk het verhaal met Diana Farley. Ze is een typisch Aveyard- personage: sterk, hard, maar met een heleboel trauma’s en ‘issues’, zoals ze in het Engels dat mooi zeggen. Mijn afschuw voor sentimentaliteit vond het zelfs niet erg dat ze plotsklaps verliefd werd. De onderliggende boodschap in quasi alle verhalen is : iedereen heeft liefde.
Behalve verhalen geeft Aveyard ons ook nog de blauw-paarse bladzijden: aantekeningen, dagboeken en gecodeerde boodschappen. Het is een leuk extraatje, hoewel het soms wat moeilijker leesbaar is. De geschiedenis van Norta wordt goed beschreven, en zo kom je ook te weten dat Norta eigenlijk Amerika in de toekomst is.
Moest je de red queen serie nog niet gelezen hebben maar je wilt dit boek proberen: zeker doen. Ik las dit ook zonder enige voorkennis en het is prima zo. Je mist misschien achtergrondinformatie over sommige personages, maar je komt dan ook weer tot heel andere inzichten.
Over het algemeen is dit een zeer realistisch fantasy verhaal, dat ondanks zijn dikte vlot leest, je wordt als het ware een duwtje in de rug gegeven om verder te blijven lezen. Iedereen zal zich in een of ander personage wel kunnen vereenzelvigen, want interessante personages te over. Of je het nu wilt of niet, je wordt erin gezogen, zonder dat het te emotioneel of zelfs sentimenteel wordt.
Toch maar 3 sterren dan? Ja, want het blijft een aangenaam tussendoortje voor mij. Ondanks alle pogingen blijft Aveyard toch nog met enkele typische YA clichés zitten. Dit is geen moeilijke noch diepgaande lectuur, en weet je wat: dat hoeft ook niet altijd! Deze vakantie is het ideale moment om nog eens te gaan vertoeven in Norta.

Meer recensies van AnnaMagdalenaBach