Ik had op meer gehoopt

annannette 17 juli 2019
Ooit, lang geleden, ging ik naar Rotterdam om mijn the 100 boeken te laten signeren door Kiera Cass. En daar was Laure Eve ook met haar boek de Graces. Die kans kon ik natuurlijk niet laten liggen en toen heb ik uiteraard haar boek ook meegenomen, maar het boek daadwerkelijk lezen, dat was er dus in al die tijd nog niet van gekomen. Maar diverse mensen hadden me verteld hoe geweldig het was, dus gisteravond heb ik het boek van de plank gepakt.

En hoewel het boek zeker niet slecht is, had ik er ergens een beetje meer van verwacht. Ik weet niet zo heel goed hoe ik in woorden moet omschrijven waar hem dat precies in zat, maar het is een gevoel. En omdat lezen voor mij toch vooral voelen is, is dat gevoel ook eigenlijk altijd heel erg bepalend voor mijn eindoordeel over een boek.

Ik denk dat het boek voor mij iets miste in de karakters, in de personages. Ik had nergens het gevoel dat we ze echt leerden kennen, dat we echt een band met ze konden opbouwen, dat ik een persoonlijkheid op ze kon plakken. Het zijn typische tieners. Ze willen ergens bijhoren en ze willen mensen vinden om zich mee te kunnen verbinden.

Daarnaast vond ik de emoties ook niet helemaal lekker uit de verf komen. Ik denk dat ik dat aspect misschien nog wel het meeste miste. Het boek bespreekt op zich best heftige thema's, maar ik voelde het op geen enkel moment echt. Het kwam niet bij me binnen. Misschien was het ook wel een gevalletje, net niet het juiste moment.

De sfeer van het boek vond ik wel leuk en ook het plot zat op zich goed in elkaar. Hoewel ik wel al vrij snel een heel sterk (en juist) vermoeden begon te krijgen wat er echt aan de hand was, vond ik het ongelooflijk knap hoe de schrijfster het geheim wist te bewaren, zonder dat het voelde alsof de karakters geforceerd informatie achterhielden voor elkaar en voor ons als lezer. Het einde is ongelooflijk knap gedaan, als alle kleine dingen, scenes die nauwelijks opvielen en momenten die banaal leken, ineens een diepere betekenis krijgen.

Maar ik denk toch dat ik deel twee niet meer ga kopen. Er zijn meer dan genoeg andere boeken, die ik met een meer tevreden gevoel dicht hoop te slaan.

Meer recensies van annannette