Simpel kinderverhaal

annannette 22 juni 2019
Hoewel ik, net als heel veel mensen, uiteraard wel bekend ben met het verhaal van Oz, had ik het origineel nog nooit gelezen. Maar een paar maanden geleden kwamen mijn moeder en ik deze collectie jeugdklassiekers tegen bij een tweedehands winkeltje en hebben we hem meegenomen. Deel 1 en 3 ontbreken, maar dat mag de pret zeker niet drukken.

En vanochtend heb ik dus de tovenaar van Oz opgepakt. En dit is wel echt overduidelijk een kinderverhaal. De schrijfstijl van het verhaal is heel simpel en rechttoe rechtaan en er wordt vooral veel gebruik gemaakt van een tell don't show. Heel veel uitdagingen in het verhaal worden heel makkelijk overwonnen en als lezer is het al heel snel duidelijk hoe het verhaal gaat aflopen en waar het allemaal heen gaat.

Maar, het is niet lastig te begrijpen waarom deze wereld zo tot de verbeelding heeft weten te spreken en waarom het karakter Dorothy toch zo iconisch is geworden. De wereld is uitgebreid en hoewel we maar hele klein stukken ervan te zien krijgen en zelfs die stukken niet echt zijn uitgewerkt, is het wel het soort wereld waar een kinderverbeelding zijn weg wel mee weet. In deze wereld is heel veel mogelijk en juist omdat de karakters zo simpel en enkelvoudig zijn, zal het voor kinderen goed werken om echt duidelijk de motivatie en beweegredenen van de karakters te snappen.

Ik was overigens persoonlijk wel verbaasd over het laatste stuk. Voor mijn gevoel was het verhaal altijd klaar nadat de tovenaar ontmaskerd was, maar dan is er nog een derde deel van het boek over. Dus dat was wel een verrassing.

Op naar de volgende klassieker!

Meer recensies van annannette