Verrassend gelaagd en interessant!

annannette 06 juni 2019
Ik ben over het algemeen geen liefhebber van contemporary drama (Nee, ook niet als het zich afspeelt in een toren over 100 jaar), maar Gossip Girl is wel een enorme guilty pleasure van me, dus toen ik dit boek voor een prikkie op het internet tegenkwam, wilde ik het toch wel graag een kans geven. Het kon immers zomaar meevallen.

En dat deed het zeker, meer dan dat zelfs! Ik ben heel positief en aangenaam verrast door dit boek. En dat komt met name omdat dit boek iets doet wat veel contemporary drama's toch achterwege laten. Alle karakters worden goed uitgewerkt. Alle personages hebben hun eigen zorgen, problemen, hobby's en persoonlijkheden. Ze zijn allemaal echt uniek en zij zijn echt degene die het plot in beweging zetten en in beweging houden.

Uiteraard betekent dat dat het even duurt voor het boek verandert in een page turner. De personages moeten eerst worden opgebouwd, de toekomst en hoe die eruit ziet moet worden neergezet en pas als we ons langzaamaan aan de karakters gaan hechten en we ons kunnen verplaatsen in hun leefwereld komt het plot in een stroomversnelling terecht. Vanaf dat moment is het boek bijna niet meer weg te leggen en langzaamaan begin je ook bang te worden. Want welk karakter waaraan je je gehecht hebt valt haar ondergang tegemoet?

Het enige probleem met dit boek, maar misschien is het wel een probleem met mij, is de Amerikaanse kijk op "incest" die niet helemaal strookt met mijn beeld ervan. In Nederland zijn huwelijken tussen adoptiebroers- en zussen gewoon legaal. Er zullen vast wel mensen hun wenkbrauwen over optrekken, maar toch. Zo'n groot issue is het helemaal niet. En in het boek speelt dit issue een nogal grote rol. Ik persoonlijk moest me daar een beetje overheen zetten, maar ach, als dat het enige is.

Ik ben benieuwd naar het tweede deel!

Meer recensies van annannette