Aangrijpende coming-of-age-roman

anne1999 18 juni 2019
In dit boek gebeurt eigenlijk niet zo veel, maar toch ook heel veel tegelijk. Net zoals in de jeugd van de meeste mensen, denk ik: er gebeurt weinig spectaculairs, maar toch weet het een mens te vormen tot wie hij of zij is en het bepaalt de herinneringen die hij of zij voor altijd mee zal dragen. Precies dat maakt de jeugd zo bijzonder, datzelfde geldt voor dit boek. In een notendop valt het verhaal samen te vatten als: Metin, een Turkse jongen, groeit in de jaren 90 op in de Bijlmer. Doordat je wordt meegenomen door zijn jeugd vanuit zijn ogen, voel je je op den duur betrokken met de jongen die maar moeilijk meekomt op school en wiens vader het gezin blijft terroriseren.

Voor de mensen die de film Boyhood kennen: hier deed dit boek me enorm aan denken. Voor de mensen die het boek hebben gelezen en ervan konden genieten: deze film is een absolute aanrader.

Meer recensies van anne1999