Gaat de wereld aan domheid ten onder?

Anneke Visser 19 maart 2019
Bij het zien van de mooie cover van Onze waandenkbeelden van Aad Breed is het net of de man jou wil grijpen. Het lijkt erop dat hij iets met taal heeft. De site en de subtitel maakt nieuwsgierig. Je wilt weten wat hij ermee bedoeld.
Aad Breed vertelt in Onze waandenkbeelden hoe de wereld ten onder gaat aan de waandenkbeelden die volgens hem in de natuur niet bestaan. Op een indringende manier vertelt hij over de geschiedenis van taal en de landbouwrevolutie. Hoe dat alles de mensdom heft veranderd tot de mensen die we nu zijn. Die doen wat ons en al onze voorvaderen is geleerd. Hoe dat langzaam aan, de laatste jaren zelfs steeds sneller, de natuur in de wereld heeft doen veranderen, maar of dat wel zo goed was? Hoe er steeds minder natuur overblijft, waaraan de beschaving ten onder gaat en hoe we dat kunnen veranderen, maar dan moeten de overheden van alle landen wel meewerken. De vraag is of ze dat wel willen, want dan zouden ze een heleboel luxe gaan missen die ze nu gewend zijn. Het boek laat zien hoe de een, hoe graag die dat in zijn hart ook zou willen, niet zonder de ander kan omdat de een zijn werk kwijt raakt als dat andere er niet meer is, zoals bijvoorbeeld de politie die geen werk meer zou hebben als er helemaal geen criminaliteit meer zou zijn.

Lees verder op https://surfingann.blogspot.com/2019/03/onze-waandenkbeelden-aad-breed.html .

Meer recensies van Anneke Visser