Wie is Louis Godschalk?

Anneke Visser 14 maart 2019
Bij het zien van de schitterende cover van Wie ben ik? van Koos Boorsma wil je weten wie het jongetje is dat je zo verbaasd aan staat te kijken. Aan de kleding en het speelgoedhondje kan je zien dat de foto lang geleden is gemaakt. De titel maakt nieuwsgierig. Je wilt weten wie Louis Godschalk is en hoe hij in Friesland is gekomen, hoe hij het daar vond.
Wie ben ik? van Koos Boorsma vertelt het verhaal van Louis Godschalk, het is ook vanuit hem geschreven, hoe hij als peuter bij een Friese familie kwam om daar onder te duiken, hoe hij de oorlog heeft weten te overleven. Hoe er later 'verkeerde' en onbegrijpelijke beslingen zijn genomen door het OPK door niet aan het kind te denken, maar meer aan wat toen de gedachte was van wat toen goed was, zonder na te denken over de gevolgen van het Joodse kind, wat dat voor gevolgen kan hebben.
Louis vertelt je wanneer hij ontdekte dat zijn ouders niet zijn ouders waren en ontdekte hoe hij echt heet. Hoe dat zijn leven uiteindelijk heeft beïnvloedt, wat dat met hem deed. Hij vertelt je ook hoe zijn jeugd en zijn leven tot nu toe heeft ervaren, wat hij allemaal heeft gedaan en wie hem aanzette om het Joodse geloof te leven zoals hij nu leeft.

Lees verder op https://surfingann.blogspot.com/2019/03/wie-ben-ik-koos-boorsma.html .

Meer recensies van Anneke Visser