Niet optimaal

Annelene Romkes 09 juni 2016
‘De Zwaluwman’

De zwaluwman is een boek met een 7-jarig meisje die Anna heet, in de hoofdrol. De vader van Anna leert haar allerlei talen bij. Anna leeft samen met haar vader in Krakau waar op dat moment oorlog is. Op een dag laat haar vader Anna achter bij Herr Doktor Fuchsmann, dit is een kennis van Anna en haar vader die wel vaker een paar uurtjes op Anna past als haar vader weg moet. Als aan het einde van de dag blijkt dat haar vader haar niet is komen ophalen maakt Anna zich zorgen. Ze wacht uren lang op vader totdat ze de Zwaluman ontmoet. Anna is onder de indruk van de man en volgt hem stiekem. De zwaluwman spreekt net als Anna verschillende talen. Samen gaan ze op pad en de strijd aan om de oorlog te overleven.

De zwaluwman is een mooi en indrukwekkend boek. De gebeurtenissen in het boek zijn beknopt beschreven en erg kort. Hierdoor lees je het boek wel door omdat je wil weten wat er vervolgens gebeurt maar zijn sommige tussenstukken erg saai. De schrijfstijl is erg bijzonder en maakt zeker wel indruk. Ik geef het boek 3 sterren omdat ik vind dat de schrijver veel meer uit het boek had kunnen halen.

Meer recensies van Annelene Romkes