Heerlijk filmisch verhaal

Annelies Tielen 01 juli 2019
Af en toe is het heerlijk om een Young Adult boek te lezen. Maar dan moet het wel goed geschreven zijn, een goed verhaal hebben en me geboeid weten te houden. The Rest of the Story van Sarah Dessen heeft dat allemaal. Het boek gaat over Emma die door omstandigheden opeens een aantal weken van haar zomervakantie door moet brengen bij haar moeders familie die ze helemaal niet kent. Haar moeder is vijf jaar geleden overleden. Haar ouders hadden geen goed huwelijk en Emma weet niet veel over haar moeder en al helemaal niet over haar moeders familie. De familie noemt haar Saylor (haar middle name) en zo wordt er meteen een scheiding aangebracht tussen haar twee kanten: Emma en Saylor. Haar moeders familie is een hardwerkende familie in North Lake. Ze runnen een motel aan het prachtige meer en ook Saylor gaat aan de slag met het schoonmaken van de kamers omdat ze zich schuldig voelt dat ze niks bijdraagt en bovendien is iedereen overdag hard aan de slag. Al snel leert ze haar familie enorm waarderen en ook Roo een vriend van de familie. Zijn vader en Saylors moeder kenden elkaar goed en via Roo, en een foto-album, leert ze ook haar moeder beter kennen. Er ontspint zich een mooie romance tussen Saylor en Roo, die in gevaar komt als Emma's vader naar North Lake komt. Spoiler: uiteindelijk loopt alles natuurlijk goed af, maar zonder dat het mierzoet wordt. Het is een mooie coming-of-age roman waarbij we Emma dapperder zien worden (van geen auto durven rijden tot het rijden in een heftige storm) en zich ontwikkelt naar een jonge vrouw die begrijpt dat je het leven moet aangrijpen en niet aan de zijkant moet gaan zitten.
Ik kan me niet voorstellen dat dit boek niet een keer verfilmd wordt. En zo ja: dan ga ik naar de film! Feel good, I love it!

Meer recensies van Annelies Tielen