Wanneer je het heft in eigen handen neemt.

“Mama is hier” Mariette Zweers
Uitgever: Ambo|Anthos
Druk: 1 april 2019
Paperback 320 pagina's

=== “Is dit 'm?” De man van de gemeente legde zijn hand tegen de boom.
“Ja, dat is 'm”, zei ik.
“... en wat is is nou precies het probleem?” vroeg de man.
“Mijn man wil de beuk graag weg hebben. De buren willen dat niet”

Olga, Mathijs en hun dochter Juliette lijken het ideale gezin voor de buitenwereld.
Mathijs is kostwinner en heeft een succesvolle baan.
Olga zorgt er voor dat alles reilt en zeilt thuis.
Juliette is 15 jaar en een puber die maling heeft aan de regels van thuis.
Als blijkt dat Mathijs in duistere zaakjes terecht is gekomen en hij gechanteerd wordt, raakt Olga geobsedeerd en wantrouwt alle collega's van haar echtgenoot.

=== Om een uur of twee werd ik wakker van een vreemd geluid. Het geluid van steen op steen, roffelend als bij vallende brokstukken===

's Nachts valt er een gedeelte van de boom in de overkapping van het huis.
Mathijs gaat midden in de nacht verhaal halen bij de buren, Kathy en Walter, en stelt hun al schreeuwend aansprakelijk voor de schade.
Olga kalmeert Mathijs en probeert hem terug naar huis te krijgen.

Als Olga de volgende ochtend wakker wordt, roept ze Juliette voor het ontbijt.
Wanneer ze later thuis komt van pilates merkt ze dat Juliette nog niet heeft ontbeten.
Ze voelt dat er iets niet in orde is en nadat Olga herhaaldelijk haar naam roept en geen reactie krijgt, stormt ze in paniek naar buiten.
Ineens ziet ze Juliette liggen, Olga zakt neer belt met trillende vingers 112.

Na dit incident lijkt het of Olga helemaal doordraait en ze neemt het heft in eigen handen.

Ik vind het boek prettig geschreven en enigszins spannend. Ik had het ook snel uit.
In het verhaal krijgt Olga flashbacks en elke keer verwachte ik dat er meer duidelijkheid kwam van wat er ooit was gebeurd.
Het was jammer dat dit niet aan de orde kwam.
Nu was het gissen en voelde het als losse eindjes.

Rotterdam, 28 juni 2019
Annemarie van de Kuilen