Het echte Rotterdamse Wij gevoel

Uitgever: HarperCollins
ISBN 9789402703528
1e druk juni 2019
Paperback 304 pagina's

Lin werkt als rechercheur in de regio Rotterdam-Rijnmond.
Ze woont in hechte gemeenschap op een woonboot langs Steigereiland.
Het is een apart stukje in de Rotterdamse haven waar de bewoners min of meer hun eigen regels hanteren.
Als ontspanning zwemt Lin regelmatig met haar buurmeisje Sabine een rondje om Steigereiland.
Wanneer Sabine niet op komt dagen is er nog geen reden voor Lin om zich zich zorgen te maken.
Alleen als Karen de moeder van Sabina 's avonds laat duidelijk maakt dat haar dochter weg is raakt Lin van streek.
Ze wordt herinnerd aan een trauma van vroeger.

---- Het water lijkt vuil, bezoedeld haast. Huist er misschien een lichaam in? Het dode lichaam van een jong meisje wat daar zweeft., gaaf nog, zonder gerimpelde huid, witte lippen of starende ogen, nog niet opgezwollen als een ballon.----

In dezelfde tijd komt haar jongere zus Nina ineens boven water die in Thailand was om haar grenzen te verleggen.
Ondanks dat er bij Lin alarmbelletjes afgaan, sluit ze Nina in haar armen.
Na enkele vervelende gebeurtenissen krijgt Lin het gevoel dat dit met haar zus te maken heeft. Vooral als ze bedreigd worden door 2 buitenlandse mannen.

Dan wordt de ex man van Lin opgepakt in verband met de verdwijning van Sabine.
De bewoners van Steigereiland keren zich ineens tegen Lin.
Ondanks de hetze tegen haar blijft Lin trouw aan “haar” Steigereiland en kan ze begrip opbrengen voor de bewoners.
Lin wordt, tot haar grote frustratie, door haar meerdere van deze zaak gehaald.
Haar collega Tom blijft in Lin geloven en steunt haar in alles.

Dit verhaal speelt zich af in de Rotterdamse haven. Bij mij altijd een streepje voor.
Uniek vond ik dat de bewoners van de woonboten een hechte gemeenschap vormden.
Het “wij” gevoel.
Alleen verslapte mijn aandacht steeds door de lange hoofdstukken.
Jammer want het verhaal boeide mij wel.
De tekst was prettig om te lezen en er zaten geen moeilijke woorden in.
Ondanks dat er verschillende verhaallijnen waren viel alles op het einde toch op zijn plaats.
Het plot was onverwacht en ik was echt verrast.

Rotterdam, 11 juli 2019
Annemarie van de Kuilen.