Het boek dat de verwachte magie mist!

Van de Duitse schrijfster Katja Frixe verscheen in 2016 het kinderboek Der Zauberhafte Wunschbuchladen, dat onlangs werd vertaald naar het Engels als The Magic Story Shop.

Een op het oog veelbelovend kinderboek dat, zeker voor de liefhebbers van boeken en boeken over boeken een magische aantrekkingskracht zal hebben. Want de boekenwinkel van Mrs. Owl is wel een heel bijzondere boekwinkel, met zijn rijmende kat en pratende spiegel. Het is dan ook niet voor niets dat Clara samen met haar beste vriendin, het liefst zo veel mogelijk tijd doorbrengt in deze bijzondere boekenwinkel. Maar haar beste vriendin moet verhuizen en dan verandert alles. Helemaal als er ook nog gevaar dreigt voor de door Clara zo geliefde boekenwinkel. Zal Clara er in slagen nieuwe vrienden te maken en Mrs. Owl te helpen?

Wanneer je The Magic Story Shop openslaat valt je oog op prachtige illustraties van die de pagina's een sierlijk en aantrekkelijk karakter geven. Iets waar ik als liefhebber van boeken zeker mijn hart aan op kan halen. Hetzelfde geldt voor de grotere illustraties die zo prachtig in het boek zijn verweven. Ze geven dit kinderboek karakter en kracht!

Ondanks de prachtige illustraties, die perfect passen bij een kinderboek... mist het verhaal zelf de - op basis van de titel - te verwachten magie. Het is positief om te zien hoe in het boek de impact van een verhuizing voor kinderen beschreven wordt. En hoe lastig het kan zijn om na die ervaring, nieuwe vriendschappen te sluiten. Iets wat in mijn ogen een prachtige rode draad is die door dit verhaal heen loopt. Tegelijkertijd mist het verhaal de actie en het avontuur die ik op basis van de boekomschrijving verwacht had, net als ook een echt magisch karakter dat de titel je laat verwachten.

Wat overblijft is een toegankelijk en prettig geschreven verhaal, dat qua taalgebruik past bij de beoogde doelgroep. Het verhaal op zich is zeker niet slecht maar voldoet niet echt aan de verwachtingen. Hiermee is een belangrijke kans gemist.

Meer recensies van Annemieke de Jong