Een spannend luisterboek

Wat was ik blij toen ik de mail ontving dat ik mee mocht doen aan de luisterclub van Voor de meisjes van Heleen van der Kemp.
Ik had al wel eerder luisterboeken geluisterd, maar nog nooit een spannend boek.
Heleen was gelukkig zo lief om voorafgaand aan het luisteren een overzicht te delen van de personages die we tegen kwamen in het boek. Zeker in het begin was het best een wirwar aan personages. Maar deze leer je steeds beter kennen gedurende het boek en dan is het heel goed te doen.
Een spannend boek, een thriller. Ik vind het niet echt een thriller, maar er zit wel een spannende lading in het boek. Als je begint met luisteren denk je dat het verhaal gaat om Kim en Karel, maar tijdens het luisteren, kom je er achter dat het gaat om de familie van Manfred. In zijn familie zijn in het verleden erg vervelende dingen gebeurd, die nu gewreekt moeten worden en dat zorgt voor emotionele spanning. Als lezer wil je weten wat er allemaal speelt en waardoor dingen gebeuren die gebeuren.
De personages worden zeer mooi neergezet. In het begin vraag je je af wat er aan de hand is met Manfred en Anna en Leonard en waarom reageert Leonard zo op de zwangerschap van Joyce? Terwijl je wil weten wat er allemaal speelt, leer je de personages beter en beter kennen. Manfred en Anna zijn voor mij de twee personages die me het meest raakten. Ik leerde ze kennen en begrijpen en ging zelfs een beetje van ze houden.
Miryanna van Reeden heeft het boek op een zeer prettige manier voorgelezen. Haar rustige en duidelijke stem was heel fijn om naar te luisteren. Dit zorgde er soms voor dat het bijna leek of je tussen de personages in stond.
Het enige punt van kritiek is dat bij een luisterboek de tussenhoofdstukken wat lastig te plaatsen waren. Bij een leesboek heb je vaak dat deze net iets anders gedrukt zijn en dat je dus weet dat het even een impasse is. Nu gaf dat soms wat onduidelijkheden. Ook hier geldt dat dit wel went naar mate het boek vordert, maar toch.
Ik ben blij dat ik aan deze luisterclub mee heb mogen doen en zo weer iets nieuws heb mogen ervaren.

Meer recensies van Annemieke Walraven