Mooi en beeldend geschreven, maar soms wat te uitgebreid.

Lidewij Martens is roman- en scenarioschrijver. Zij schrijft voor televisieseries als Baantjer, IC, Spangen, Flikken Maastricht, SpangaS en Mees Kees, de serie. In haar romans hanteert zij een beeldende, filmische stijl, waarbij de lezer via zintuiglijke waarnemingen wordt meegezogen in de ervaringen van de personages. Haar roman.

Het verhaal

Lin, rechercheur in de regio Rijnmond, leeft in 2 werelden: de orde houden als rechercheur maar ook op steigereiland. Steigereiland is erg apart met zijn inwoners dien in woonarken verblijven en lijkt wel eigen wetten te kennen. Lin gaat graag zwemmen met buurmeisje Sabine. Als het meisje op een dag verdwijnt doet dit wel wat met Lin. Een drama uit haar verleden komt weer boven.
Het rechercheteam krijgt te maken met een drugsvondst. Voor Lin breekt een drukke tijd aan met oplossen van beide zaken.

De beeldend geschreven passages zijn mooie elementen

De cover van het boek spreekt direct aan en geeft een spannende en grimmige indruk. Het papier toont wat geel, maar blijkt van verantwoordelijk bosbeheer te zijn.
In de vertelperspectief van 3e persoon lezen we over het stoere hoofdkarakter Lin en haar wereld. Over Steigereiland, de bijzondere mensen daar en ook haar politiewerk. Naast Lin komen er veel personages in het boek voorbij. Dit zijn de bewoners en ook haar vele collega's. De schrijfstijl van Lidewij Martens leest wat apart. Er komt veel informatie op je af als lezer. Soms erg uitgebreid en beeldend. Wat prettig is, maar ook kan afleiden. Het wordt soms wat "veel". Daarnaast droomt Lin veel weg in haar droom- en gedachtenwereld. Dit maakt het nog wat ingewikkelder om bij te houden. Door de uitgebreide vertellingen zakt de spanning soms wat in. De diverse verhaallijnen maken het erg spannend maar ook complex. Soms wat warrig.

Conclusie

Lidewij Martens heeft een leuke en spannend boek geschreven, wat ik graag als film of tv-serie zou willen zien. Door de wissel van spanning hield het verhaal mij niet helemaal vast. Naarmate het einde bleef de spanningsboog gespannen en blijf je doorlezen tot het einde!

Hartelijke groeten, Annette Overvoorde
Birdy's Boeken, https://birdysboeken.blogspot.com/2019/07/lidewij-martens-steigereiland.html

Meer recensies van Annette Overvoorde