Meer dan een bundel korte verhalen.

Annette Rijsdam 27 februari 2018 Auteur
Op de middelbare school had ik een docent die de geschiedenis kon laten herleven met zijn vertellingen. De feiten werden meer dan eens verrijkt met fictie maar een uur lang hing de hele klas aan zijn lippen. Hetzelfde gevoel kreeg ik bij het lezen van de bundel 'Historische Verhalen - korte verhalen uit de Gouden Eeuw.

Alle eenentwintig verhalen die in de bundel zijn opgenomen, geven de lezer een blik in de Gouden Eeuw op een manier die we niet direct uit de geschiedenisboeken herkennen. Binnen deze turbulente eeuw maken we een net zo wervelende reis van diverse personages, naar verschillende steden en landen. We gaan tot ver buiten de grenzen van Europa en leren personages kennen als nieuwe helden.

Het knappe van deze korte verhalen is dat ze naast 'verhaal' ook een bron van informatie zijn. Ieder verhaal is een combinatie van fictie en non-fictie en sluit ook af met een korte historische achtergrond. Zo leer je als lezer allerlei wetenswaardigheden die anders misschien aan je voorbij zouden zijn gegaan.

Maar je kan ook gewoon genieten van eenentwintig zeer goed geschreven verhalen. Alle auteurs weten je stuk voor stuk je mee te nemen in een andere wereld en hoewel de schrijfstijlen onderling uiteraard verschillend zijn, de een zal je meer aanspreken dan de ander, zijn alle verhalen een kundig staaltje creativiteit.

Niet verwonderlijk dat de jury deze verhalen koos als beste inzendingen. De bundel is het resultaat van de schrijfwedstrijd 'De Gouden Eeuw'. Uitgeverij Historische Verhalen organiseerde deze afgelopen zomer in samenwerking met IsGeschiedenis en Schrijven Magazine. Dat het niveau hoog ligt, is niet alleen te zien aan de verhalen maar ook aan de (eind)redactie en juryrapporten. De bundel is zorgvuldig vormgegeven met een voorwoord door hoofdredacteur Rik van der Vlugt en bevat tevens een zeer interessante geschiedkundige inleiding van Ferry Gouwens.

Iets wat niet te zien is aan de bundel zijn de juryrapporten en de presentatie van de bundel. Iedere deelnemer, ongeacht of je de shortlist had gehaald of niet, kreeg een beknopt juryrapport met goede feedback. Daarnaast was er ook een avond georganiseerd rondom de presentatie van de bundel. Onder het genot van een hapje en een drankje werd de top 3 (Sandrine van der Velde, Hay van de Munckhof en Lianne Damen) bekend gemaakt, gaf een universitair docent een lezing over het varen op een VOC schip en kon iedereen na afloop ook de gezichten achter de verhalen leren kennen.

Al met al vijf sterren voor deze bundel omdat het niet alleen hele goede verhalen zijn maar ook een interessante meerwaarde bezitten door de historische achtergrond die erin verweven is.

Meer recensies van Annette Rijsdam