Recensie Schadevolle jaren

Ans Arts 04 juli 2011
Richard Russo is een geboren verteller en wist me met het boek “Schadevolle jaren” helemaal te boeien.
Het verhaal gaat over Ned Hall,een jongen die woont in het kleine stadje Mowhawk,een plaatsje waar de meeste mensen het niet erg breed hebben.
Het boek speelt zich af na de tweede wereldoorlog,de economie moet weer helemaal op gang komen en het leven is hard en ondanks dat het best een triest verhaal is is het ook een verhaal vol humor.
Ned woont de eerste jaren bij zijn moeder,zijn vader is er vandoor gegaan,hij groeit zonder vader op ,op school vertelt hij dat zijn vader dood is.
Maar als zijn moeder ziek wordt gaat hij bij zijn vader wonen ,wiens leven hoofdzakelijk bestaat uit gokken en drank.
Hij houdt van zijn vader,ondanks het leven wat die leidt.
Russo schrijft zo beeldend ,je kunt helemaal inleven hoe het er in het dorpje aan toegaat,je leert de mensen kennen,hun levens en hun karakters.
De bewoners uit het stadje worden levend voor je,mensen met hun goede en slechte eigenaardigheden
Je moet lachen om dingen die gebeuren ,maar even later is het verhaal ernstig,het is een boek dat je raakt.
Het boek wordt verteld vanuit Ned,eerst als kind,later als volwassen man.
Zijn leven gaat niet over rozen en er gebeurt erg veel,Russo laat je volop meegenieten van zijn leven en van dat van de mensen uit zijn omgeving.
Ik vond het een prachtig verhaal,een boek dat je niet loslaat en je liet houden van de mensen uit dat kleine plaatsje Mowhawk.

Kan het boek iedereen aanraden,het is zeer zeker de moeite waard!

Meer recensies van Ans Arts