.Of moet ik zeggen: thriller tegen een politieke achtergrond? Alleszins is dit het schrijversdebuut van de bedenker van de Scandinavische hitserie 'The Killing'. En net zoals in de serie, speelt ook in zijn eerste roman de politiek een belangrijke rol.

Het verhaal: een psychopaat terroriseert Kopenhagen. Telkens als er weer een toegetakeld lijk ontdekt wordt, vindt men ook een merkwaardig poppetje van kastanjes. Het lijkt erop dat als je zo'n poppetje vindt, dat 'hij' je gevonden heeft...
Tijdens het onderzoek doet de politie de schokkende ontdekking dat de vingerafdrukken op de poppetjes, afkomstig zijn van de een jar tevoren ontvoerde en vermoorde dochter van een minister.

Hoewel duister en mysterieus (zoals wel meer Scandinavische thrillers), is 'Oktober' met veel vaart geschreven. Je kunt merken dat Sveistrup ervaring heeft, al lijkt me een boek schrijven nog iets anders dan een script. De personages zijn goed uitgediept, met positieve en negatieve kanten. Ook hier zijn ingrediënten meegegeven, die voor spanning en conflict zorgen. Sveistrups voorliefde voor de diep weggestopte onderdelen van de menselijke geest, krijgen hier prachtig vorm.

Wel denk ik dat het boek wat korter had gekund. Ook dat zie je vaker bij de Scandinaviërs, de wat overdreven aandoende zin voor detail en wat al te uitgebreide beschrijvingen. Misschien is het dat we al teveel naar de Amerikaanse hots-knots-begonia-stijl afdrijven, maar af en toe vond ik dit toch echt te langdradig.

Niettemin een zeer knap debuut. Spannend tot op het einde, van genoten!

Reacties op: Knappe politieke thriller

Oktober - Søren Sveistrup
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 19,99 Bestel het e-book € 9,99