Niet voor de tere zieltjes

Dodenstoel Johan Andersen *****

De Dodenstoel is het debuut van Johan Andersen.

Korte inhoud:

Hij speelt een dodelijk spel, en geeft niet op…
Ex-commando en veiligheidsadviseur Eugène Hamer treft op de Amsterdamse Apollolaan een gruwelijk tafereel aan. Een man hangt aan een touw in de woonkamer, zijn keel doorgesneden. Zijn vrouw ligt dood op bed en in een kledingkast schuilt een jongen die getuige is geweest van deze slachting.

De moordenaar daagt de politie in een brief uit hem op te sporen. Hij verwijst naar een website waarop een elektrische stoel te zien is met daaronder de boodschap: Pas als mijn wraak compleet is, stop ik met moorden...
Samen met Neli Panka, inspecteur bij de afdeling Zware Criminaliteit en gespecialiseerd in de psychologie van seriemoordenaars, opent Hamer de jacht. Het brengt ze op het spoor van een omvangrijk netwerk van drugssmokkel en mensenhandel, die zijn oorsprong blijkt te vinden in voormalig Joegoslavië en de val van Srebrenica...

Mijn mening:

Jee wat een debuut heeft Johan Andersen geschreven zeg! Met een diepe zucht heb ik net het boek dischtgeslagen. Jammer dat hij uit is!
Van deze auteur wil ik beslist meer lezen!

“Pas als mijn wraak compleet is, stop ik met moorden”

Dit staat er op de voorkant van het het boek, samen met een elektrische stoel. Dat boek moet ik lezen dacht ik gelijk. Helemaal mijn ding.
En dat was het!

“Een grote wond onder zijn kin gaf aan dat zijn keel doorgesneden was. Zijn ontblote bovenlichaam vertoonde messteken en sneden, nauwelijks zichtbaar als bleke lijnen in zijn huid.
Hij had zijn pyama broek nog aan, doorweekt met bloed.”

Dodenstoel is niet voor tere zieltjes. Het is heel erg gedailleert en filmisch geschreven. Op een zeker moment had ik het idee dat ik naar een aflevering van Criminal Minds / Dan Brown zat te kijken/lezen. Wauw, nogmaals wat een debuut!
De hoofdpersonen Hamer, een ‘adviseur’ van Defensie en Neli, de Inspecteur die de leiding over de zaak heeft, komen zo goed uit de verf dat je ze echt leert kennen. Karakters worden echter in een hoog tempo opegevoerd en dat blijft zo gedurende het boek. Maar het is alles behalve storend omdat dit nu eenmaal bij het verhaal hoort en past. Alle karakters hebben hun eigen plek en hun eigen ding.
Niets is wat het lijkt en alles is anders.
Andersen heeft een knap staaltje werk geleverd en Dodenstoel is van een hoge kwaliteit.

De schrijfstijl is explisiet. Moorden worden duidelijk en zonder er doekjes om te winden, vertelt. Ik hou ervan!
Elk hoofdstuk eindigt met een reeks nummers, wat ze betekenen wordt pas op het eind duidelijk. Ik heb zelf Google erbijgehaald om te zien of deze reeks nummers een speciale betekenis had…

Ik heb een klein foutje ontdekt. Op de ene bladzijde lezen de krant op de ipad en op de andere bladzijde gooien ze de krant naar elkaar toe. Klein slordigheidje, maar dat is vergeven. Ik heb het een paar keer terug gelzen of ik het misschien verkeerd gelezen had, maar dat is niet zo.

De moordenaar schrijft brieven aan Neli. Ze zijn in de trant van Jack the Ripper, met dezefde aanhef. Neli kan het weten want zij is bijna echte profiler.

“Wee hem die valsheid geruigd tegen zijn broeder!”

Ook laat de moordenaar briefjes achter met bijbelse teksten. Wat heeft dat te betekeken? Als je het verhaal leest wordt het je langzaam duidelijk.
Al had ik best snel in de gaten wie de dader was, stoorde mij dat helemaal niet omdat je toch elke keer weer op een verkeerd been wordt gezet. Is het hem, of toch niet?

In dit boek is de psycholgie volop aanwezig. Als je de ne bladzijde leest wil je weten wat erop de volgende staat. Elk hoofdstuk eindtigt met een cliffhanger, en je moet gewoon doorlezen, een echte pageturner.
Met een diepe zucht heb ik dit boek dichtgeslagen, jammerrrr!! Ik heb dan ook een verzoek aan de auteur om nog een deel te schrijven met Neli en Hamer in de hoofdrol. Wat een stel!
Zeker personages om nog verder uit te bouwen en een serie om heen te willen bouwen.
Maar ja, meer dan een verzoek kunnen we nit indienen he?

Wil je echt een boek lezen dat je de eerste uurtjes niet meer weglegt lees dan dit boek Dodenstoel!

Van mij ***** 5 vette sterren!!

Meer recensies van astrid-van-der-helm