Vrouwen-power op IJsland

Barisca 19 juni 2019
Heida is schapenboerin op de familieboerderij dicht bij een vulkaan op IJsland. De boerderij is al generaties lang in het bezit van haar familie. Heida is de eerste vrouw die het bedrijf overnam.
Vier seizoenen lang wordt Heida gevolgd, zij verteld haar verhaal in ik-vorm. Het boek begint in de zomer, de schapen zijn op het land. Maar er altijd wat te doen. Bovendien kan Heida niet goed stilzitten. Ook rolt ze in de plaatselijke politiek; er zijn mensen die willen dat er een krachtcentrale op een deel van haar land wordt gebouwd. Zij staat op tegen “het geld”. In de herfst gaat ze de schapen terugleiden naar de stal en treft ze voorbereidingen voor de winter. De winter begint knus, maar duurt lang en is donker, daarom voelt de winter deprimerend. De lente betekent een drukke tijd; het is lammerseizoen. Maar Heida kan ook met een apparaat lammeren tellen in de buik van de drachtige ooien. Dus in deze periode reist ze met 2 anderen heel IJsland rond om bij schapenboerderijen lammeren te tellen.
Het verhaal verteld het dagelijks leven op een schapenboerdrij langs een vulkaan, over de strijd tegen mensen die in geld denken. Maar vooral gaat het over Heida, een zelfstandige vrouw die een diepe liefde voelt voor haar IJsland.

Meer recensies van Barisca