De Plectrumfabriek

Bas 72 15 oktober 2016

Met de Plectrumfabriek heeft Vincent van Warmerdam een geslaagde debuutroman geschreven.
Het boek is door uitgeverij de Geus uitgegeven als hardcover en met 188 pagina’s
een lekker in de hand liggend werk. De prettige schrijfstijl en het interessante thema,
Maakt het tot een vermakelijk boek om te lezen.
De Plectrumfabriek is een coming of age verhaal met als hoofdpersoon Wessel die met zijn gezin verhuist van het zuiden naar het westen .Zijn vader werkt in een theater wat voor de jonge Wessel een mooi decor om op te groeien.
Zijn vader die vooral op de achtergrond aanwezig is en zijn moeder ook niet altijd de stabiele factor is. Op school is hij ook geen uitblinker maar hij heeft wel een drive om een band te beginnen. Zijn beste vriend Stan heeft die passie ook ,Stan heeft rijke ouders en beschikt voor zijn leeftijd al over een mooi arsenaal aan instrumenten. Deze interesse in muziek is ook een rode lijn door dit boek.
Het boek leest als een sneltrein en misschien is dit wel de grootste tekortkoming van het boek
Van Warmerdam had wat mij betreft wat dieper op het thema en de personages in mogen gaan. Het boek is ook vrij abrupt afgelopen. Een gemiste kans?
Niettemin een leuk boek met leuke anekdotes uit de muziek.
Ik den dat broer Alex hier een leuke film van weet te maken.

Meer recensies van Bas 72